:: دوره 33، شماره 3 - ( 8-1396 ) ::
جلد 33 شماره 3 صفحات 110-95 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه تطبیقی اعزام معلمان ایران به مدارس خارج از کشور (مورد مطالعه: ایران و کشورهای منتخب)
رضا کچوئیان جوادی ، بدری شاه طالبی ، محمدعلی نادی
چکیده:   (5787 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی نحوه اعزام معلمان کشور ایران و کشورهای منتخب (ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان، کانادا، انگلستان، روسیه، استرالیا، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور) به مدارس خارج از کشور انجام شده است. در این پژوهش مؤلفه­ های تأثیرگذار در اعزام معلمان ایران و کشورهای منتخب از طریق روش کندل شناسایی شده و برای استخراج مؤلفه­های مشترک و غیر مشترک، تجزیه و تحلیل داده­ها با روش بولی انجام شده است. نمونه پژوهش را اسناد و مدارک موجود در وبگاه وزارت آموزش و پرورش کشورهای منتخب و آخرین شیوه‌­نامه اعزام معلمان به خارج از کشور تشکیل داده که به روش نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شده اند. نتایج نشان داد که مؤلفه­‌های اعزام معلمان ایران به خارج از کشور 13 مؤلفه و مؤلفه­‌های اعزام در کشورهای منتخب 29 مؤلفه بوده اند. نتایج نهایی نشان داد که در روش اعزام موفق شرایطی مانند داشتن حداقل مدرک کارشناسی، موفقیت در آزمون ورودی، تسلط به رایانه، اینترنت و نرم­ افزارهای ضروری رشته تدریس، موفقیت در مصاحبه شفاهی و برخورداری از سلامت جسمی/روانی از مؤلفه­‌های ضروری و مشترک و داشتن حکم استخدام رسمی، داشتن حداقل سه سال تجربه کاری، داشتن گواهی صلاحیت نظری و عملی از مراجع معتبر دانشگاهی و فراسازمانی و دارابودن سابقه کاری و اجرایی قوی از وجوه تفاوت روشهای اعزام هستند. بر این اساس پیشنهاد می­شود در نحوه برگزاری و نوع آزمون کتبی و مصاحبه تجدیدنظر و مؤلفه برخورداری معلمان اعزامی از وب سایت شخصی، جزء مؤلفه­‌های اصلی اعزام معلمان به مدارس خارج از کشور محسوب شود.
واژه‌های کلیدی: اعزام معلمان، کشورهای منتخب، روش کندل، روش بولی
متن کامل [PDF 716 kb]   (1669 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/4/28 | پذیرش: 1396/4/19 | انتشار: 1396/8/14


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 33، شماره 3 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها