[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 37، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 37 شماره 3 صفحات 100-77 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی بسته برنامه درسی قصد‌شده‌ فارسی دوره اول ابتدایی براساس معیار‌های مرجع زبان آموزی
نادر سلسبیلی
چکیده:   (1687 مشاهده)
ارزشیابی بسته برنامه‌­درسی قصدشده فارسی دوره اول ابتدایی، با طی‌کردن روندی ارزشیابانه و باتوجه به معیارهای برنامه‌درسی مرجع زبان‌آموزی در نگاهی جامع و متکی به مبانی نظری، به تبیین شایستگیها و نارساییهای برنامه‌درسی قصد‌شده فارسی دوره‌اول ابتدایی می‌پردازد و همخوانیها و تفاوتها، کاستیها و نقاط قوت و ضعف برنامه‌درسی تدوین شده فارسی ‌را در پایه‌­های اول تا سوم مشخص می‌کند. برای پاسخ‌ به سؤالات‌ پژوهش، از روش بررسی کتابخانه‌ای، اجرای پرسشنامه حضوری از متخصصان فارسی دوره ابتدایی، تحلیل محتوای مفهومی و مقایسه و استنتاج قیاسی میان برنامه‌­درسی مرجع و برنامه‌درسی قصد‌شده استفاده شده است. بستۀ برنامه­‌درسی فارسی تدوین شده شامل کتابهای خوانداری، نوشتاری و‌ کتاب معلم، براساس ویژگیهای اصلی برگرفته از چارچوب برنامه‌درسی مرجع زبان‌‌آموزی دورۀ ‌اول‌ ابتدایی، پس ‌از اعتبار‌سنجی، مورد ارزیابی قرار‌گرفته است. نظر‌‌به گستردگی و حجم قابل‌توجه یافته‌های ‌ارزشیابی برنامه‌درسی قصدشده فارسی دوره ‌اول ابتدایی، خلاصۀ نتایج به­‌دست آمده درقالب مؤلفه‌‌های اصول و هدفهای اساسی، ویژگیهای محتوایی، رویکرد و روش ‌آموزش، موقعیتها و فعالیتهای یادگیری و ارزشیابی از آموخته‌ها ارائه شده‌است. یافته‌های به‌­دست‌آمده حاکی از کاستیها و ضعف مشترک در تمام مؤلفه‌های پنجگانه بسته برنامه درسی قصدشده فارسی است. روند گذشته نیاز به بازنگری دارد و تولید راهنمای برنامه درسی و تدوین درسهای زبان آموزی باید براساس مطالعات کافی روی مبانی نظری و تجربیات زبان­‌آموزی در نگاهی جهانی، انجام آسیب‌­شناسیها و نیازسنجیهای لازم، توجه به تجارب گذشته و طی کردن روندی آزمایشی، قبل از تعمیم برنامه­‌درسی در‌ سطح ملی صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی برنامه درسی، بسته برنامه درسی قصدشده، معیارهای مرجع زبان آموزی، برنامه درسی زبان فارسی، دوره اول ابتدایی
متن کامل [PDF 536 kb]   (1079 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/22 | پذیرش: 1399/3/18 | انتشار: 1400/9/16
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salsabili, Ph.D. N. Evaluation of the First 3 Grades’ Intended Farsi Curriculum Using Language Learning Standards. QJOE 2021; 37 (3) :77-100
URL: http://qjoe.ir/article-1-3248-fa.html

سلسبیلی نادر. ارزشیابی بسته برنامه درسی قصد‌شده‌ فارسی دوره اول ابتدایی براساس معیار‌های مرجع زبان آموزی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (3) :77-100

URL: http://qjoe.ir/article-1-3248-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645