:: دوره 37، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 37 شماره 2 صفحات 84-67 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش تغییر برنامه درسی درآگاهی و رویکرد معلمان زبان انگلیسی به روش آموزش فعالیت - محور و قابلیت اجرای آن در مدارس ایران
احمدرضا اقتصادی رودی ، راحله حسینی
چکیده:   (1468 مشاهده)
روش آموزش فعالیت - محور گونه ­‌ای از رویکرد ارتباطی آموزش زبان است که در سطح دنیا مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش به بررسی و مقایسه آگاهی و دانش معلمان زبان­ انگلیسی ایرانی از اصول آموزش فعالیت - محور و رویکرد آنان نسبت به این روش و کاربردی بودن این روش در مدارس ایران قبل و بعد از تغییر برنامه درسی می‌­پردازد. داده­‌های پژوهش در دو مرحله قبل از تغییر برنامه­‌درسی و بعد از آن از طریق پرسشنامه محقق‌­ساخته اعتبارسازی شده­ گرد­آوری و با استفاده از آزمونهای تحلیل­‌واریانس و مربع­‌کای تحلیل شده اند. نتایج نشان می‌­دهد که تنها قبل از تغییر برنامه درسی میان آگاهی و رویکرد معلمان زبان مدارس و مؤسسات آموزش زبان نسبت به آموزش فعالیت - محور و قابلیت اجرای آن تفاوت معنادار وجود داشته است. اما معلمان مدارس در هر دو مرحله پژوهش، کمبود زمان، کلاسهای شلوغ، ناهمگن بودن سطح زبانی دانش‌­آموزان و ضعف بسندگی دانش زبانی معلمان و کتابهای درسی را از عوامل بازدارندۀ اجرای روش آموزش فعالیت- محور بیان کرده اند. نتایج آزمون مربع کای برای مقایسه دلایل عدم کاربرد روش آموزش فعالیت - محور قبل و بعد از تغییر برنامه درسی نشان می­‌دهد کتاب درسی تنها عاملی است که تفاوتی معنادار را میان دو گروه نشان می‌­دهد.  به‌­عبارت­‌دیگر، گرچه بعد از تغییر برنامه­‌درسی آگاهی معلمان از اصول آموزش فعالیت- محور افزایش یافته و کتاب درسی نیز برای اجرای این روش مناسب­‌تر شده است، عوامل متعدد دیگری نیازمند توجه بیشترند.
واژه‌های کلیدی: روش آموزش فعالیت- محور، آگاهی، رویکرد، قابلیت اجرا
متن کامل [PDF 518 kb]   (343 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/27 | پذیرش: 1398/2/20 | انتشار: 1400/6/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها