:: دوره 37، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 37 شماره 1 صفحات 120-103 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی شاخصهای شایستگی دانشجو- معلمان تربیت بدنی و عوامل زمینه ای مؤثر بر آن
پیمان رستمی ، کورش ویسی ، فرزاد غفوری ، سمیرا علی آبادی
چکیده:   (1967 مشاهده)
‌هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای شایستگی دانشجو- معلمان تربیت‌­بدنی و عوامل زمینه­‌ای مؤثر بر آن بود. روش­ پژوهش شناختی از نوع ترکیبی (کیفی-کمّی) است. نمونه‌­های پژوهش در مرحله کیفی، صاحب‌­نظران (22 نفر) و در مرحله کمّی دانشجو- معلمان دانشگاههای فرهنگیان سراسر کشور به تعداد 324 نفر بوده است. برای گرد­آوری داده‌­های پژوهش در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها در مرحله کیفی از کدگذاری باز، محوری و گزینشی و در بخش کمّی از روایی ­سازه و ضریب مسیر استفاده شده است. همۀ تحلیلها با نرم­ا‌فزارهای مکس‌­کیودا و اسمارت پی‌­ال اس انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده­‌های کیفی نشان داده که شایستگی دانشجو- معلمان تربیت‌­بدنی دارای چهار شاخص تربیتی موضوعی، تربیتی، موضوعی و عمومی است. عوامل زمینه‌­ای مؤثر بر شایستگیهای دانشجو- معلمان تربیت­‌بدنی نیز مشمول شاخصهای آشنایی با فناوری اطلاعات، فراهم کردن امکانات، خصوصیات شخصیتی مربیان، فراهم کردن تسهیلات، محیط و حمایت مسئولان بود. نتایج بخش کمی نیز نشان داده است که عوامل زمینه­ای بر شایستگی دانشجو- معلمان تریبت بدنی دانشگاههای فرهنگیان ایران تأثیر مثبت و معنادار (0/854) دارد (0/01>P). با توجه به نتایج پژوهش می­‌توان بیان کرد که در صورت فراهم کردن و تقویت عوامل زمینه‌­ای در دانشگاه فرهنگیان می‌­توان شایستگی دانشجو- معلمان تربیت بدنی را افزایش داد. همچنین شناسایی شاخصهای شایستگی را می‌­توان به منزلۀ گامی در راستای تقویت و احیای شایستگیهای دانشجو- معلمان تربیت­‌بدنی (متناسب با نیازهای آموزش تربیت­‌بدنی) در نظر گرفت.
واژه‌های کلیدی: شایستگی، دانشجو- معلمان تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، عوامل زمینه ای
متن کامل [PDF 418 kb]   (481 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/24 | پذیرش: 1398/4/2 | انتشار: 1400/3/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها