هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای شایستگی دانشجو- معلمان تربیتبدنی و عوامل زمینهای مؤثر بر آن بود. روش پژوهش شناختی از نوع ترکیبی (کیفی-کمّی) است. نمونههای پژوهش در مرحله کیفی، صاحبنظران (22 نفر) و در مرحله کمّی دانشجو- معلمان دانشگاههای فرهنگیان سراسر کشور به تعداد 324 نفر بوده است. برای گردآوری دادههای پژوهش در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله کیفی از کدگذاری باز، محوری و گزینشی و در بخش کمّی از روایی سازه و ضریب مسیر استفاده شده است. همۀ تحلیلها با نرمافزارهای مکسکیودا و اسمارت پیال اس انجام شده است. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی نشان داده که شایستگی دانشجو- معلمان تربیتبدنی دارای چهار شاخص تربیتی موضوعی، تربیتی، موضوعی و عمومی است. عوامل زمینهای مؤثر بر شایستگیهای دانشجو- معلمان تربیتبدنی نیز مشمول شاخصهای آشنایی با فناوری اطلاعات، فراهم کردن امکانات، خصوصیات شخصیتی مربیان، فراهم کردن تسهیلات، محیط و حمایت مسئولان بود. نتایج بخش کمی نیز نشان داده است که عوامل زمینهای بر شایستگی دانشجو- معلمان تریبت بدنی دانشگاههای فرهنگیان ایران تأثیر مثبت و معنادار (0/854) دارد (0/01>P). با توجه به نتایج پژوهش میتوان بیان کرد که در صورت فراهم کردن و تقویت عوامل زمینهای در دانشگاه فرهنگیان میتوان شایستگی دانشجو- معلمان تربیت بدنی را افزایش داد. همچنین شناسایی شاخصهای شایستگی را میتوان به منزلۀ گامی در راستای تقویت و احیای شایستگیهای دانشجو- معلمان تربیتبدنی (متناسب با نیازهای آموزش تربیتبدنی) در نظر گرفت.