پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان دختر شهر مشهد با رویکرد تربیتی - ورزشی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش همه دانش آموزان دختر مدارس امام رضا (ع) در شهر مشهد بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای 250 نفر از آنان انتخاب شده است. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامه غنی سازی اوقات فراغت (اقتباس شده از مولایی اقدم و همکاران، 1388، برزگر و ساعتچیان، 1397) استفاده شده است. برای تحلیل دادهها، آزمونهای آمار توصیفی، تحلیل عاملی، فریدمن و تی تکنمونه ای به کار رفته است. نتایج نشان داده است که سه بعد بینشی، مهارتی و دانشی به عنوان عوامل مؤثر بر غنی سازی اوقات فراغت ورزشی دانش آموزان از وضعیت مناسب برخوردار نیستند و بر اساس اولویتبندی ابعاد مهارتی، بینشی و دانشی بهترتیب بالاترین جایگاه را نزد دانشآموزان دارند. در نتیجه میتوان با غنی سازی اوقات فراغت آنان، از طریق ورزشهای گوناگون، دستاوردهایی مفید وارزشمند برای دانشآموزان و خانوادههای آنان فراهم کرد تا شاهد جامعهای سالم و نسلی سازنده باشیم. از این رو به مسئولان ورزش دانشآموزی پیشنهاد میشود برای ارتقای میزان مشارکت ورزشی افراد و بهرهگیری از ورزش در اوقات فراغت از فواید بیشمار ورزش و توسعه آن در جامعه و مزایای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی و سلامت بهرهمند شوند.