:: دوره 37، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 37 شماره 1 صفحات 52-33 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی فراتحلیلی بعضی عوامل خانوادگی، فردی و آموزشی مؤثر در افت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه
رضا شجاعی شمیرانی ، عیسی ابراهیم زاده ، نرگس شفیق ، رضا نوروز زاده
چکیده:   (2369 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی افت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن از سه جهت عوامل خانوادگی، مدرسه‌ای و عوامل مربوط به دانش آموز است. در این پژوهش با روش فراتحلیل و محاسبۀ اندازه اثر کاهن روی 15 پژوهش انجام شده بر دانش‌آموزان ایرانی عوامل مشترک استخراج شدند و اندازه اثر عوامل مشترک به صورت جداگانه خوشه­‌بندی، محاسبه و سنتز شدند و در نهایت باهم مقایسه شدند. یافته‌ها نشان دادند که به ترتیب عوامل آموزشی، عوامل مربوط به دانش آموز و عوامل مربوط به خانواده در افت تحصیلی اثرگذارند و متغیر عدم تناسب امکانات آموزشی با اندازه اثر 0/89 بیشترین تأثیر را بر افت تحصیلی دارد. در سه حوزۀ خانواده، دانش آموز و مدرسه عوامل مؤثر بررسی شدند که نهایتاً در آنها عامل خانواده با سه متغیر سطح درآمد با 0/54، مشاجرات میان والدین با 0/43 و سطح حمایت و نظارت والدین به تحصیل با 0/79 مؤثر تشخیص داده شدند. عوامل مربوط به دانش آموز با متغیر نداشتن انگیزه و مبهم بودن آینده شغلی با 0/68 مؤثر دانسته شد. همچنین عامل مربوط به مدرسه با متغیرهای وضعیت فضای آموزشی و تناسب و وجود امکانات کمک آموزشی با 0/89 و صلاحیت حرفه‌ای و رفتار معلم با 0/67 اثرگذار شناخته شد و تطابق این گزارش با یافته‌های بین‌المللی تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد که نظام آموزشی و کیفیت معلم رابطه معنادار با افت تحصیلی دارند، بنابراین برای بهبود بخشیدن به وضعیت نظام آموزشی پیشنهاد می­‌شود که از شیوه­‌های نوین آموزشی و آموزش ضمن خدمت معلمان بهره­‌گیری شود.
واژه‌های کلیدی: افت تحصیلی، فراتحلیل، عوامل خانوادگی، عوامل مدرسه‌ای، عوامل مربوط به دانش‌آموز
متن کامل [PDF 426 kb]   (770 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/25 | پذیرش: 1398/1/6 | انتشار: 1400/3/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها