[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 36، شماره 3 - ( 8-1399 ) ::
جلد 36 شماره 3 صفحات 138-113 برگشت به فهرست نسخه ها
آماده سازی و اعتباریابی پرسشنامه مصاحبه ای دانش فراشناختی حل مسأله های کلامی ریاضی 
فرهاد کریمی
چکیده:   (1882 مشاهده)
هدف از اجرای این پژوهش، آماده­‌سازی و اعتباریابی ابزاری برای سنجش دانش فراشناختی دانش­‌آموزان در حل مسأله­‌های کلامی ریاضی بوده است. پس از بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیقات، 24 سؤال در سه طبقه دانش فراشناختی حل مسأله در قالب مصاحبه انفرادی طراحی شد و روایی صوری و محتوایی آنها را استادان روان­شناسی و سرگروههای آموزش ریاضی مناطق شهر تهران تأیید کردند. به منظور گردآوری شواهد روایی ملاکی و پایایی این پرسشنامه، از میان دانش­‌آموزان مدارس دولتی پسرانه و دخترانه مناطق 3 و 18 شهر تهران، نمونه‌­ای با حجم 486 دانش‌­آموز با روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه­‌ای انتخاب شدند و سؤالات پرسشنامه، طی مصاحبه ای انفرادی به آنها ارائه شد و پاسخهای آنها ضبط شد. پس از رونویسی و رمزگردانی پاسخها، بر اساس مقیاس کدگذاری، داده‌­های حاصله تحلیل شدند. در تحلیل­ اولیه، دو سؤال به دلیل ضعیف بودن شاخصهای روان­سنجی حذف شدند. در مورد روایی پرسشنامه تحلیلهای مربوط به روایی ملاکی به عمل آمد و نشان داده شد که پرسشنامه دانش فراشناختی دارای شاخصهای روایی ملاکی است. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، بازآزمایی و پایایی میان درجه‌­بندی­‌کنندگان محاسبه شد. ضریب پایایی برای کل گروه نمونه معادل 0/72=a به­‌دست آمد. همبستگی آزمون- بازآزمون برابر بود با 0/69 =11 r  و پایایی میان درجه‌بندی­‌کنندگان برابر بود با 0/99=11 r. این نتایج نشان می­‌دهد که پرسشنامه، پایاست. به طور کلی یافته­‌های این پژوهش نشان می­‌دهد که پرسشنامه دارای روایی و پایایی است و برای سنجش دانش فراشناختی حل مسأله­‌های کلامی ریاضی دانش­‌آموزان 13 تا 15 ساله، با اطمینان می‌توان از آن استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: دانش فراشناختی، حل مسأله های کلامی ریاضی، روایی و پایایی
متن کامل [PDF 676 kb]   (553 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/14 | پذیرش: 1398/9/20 | انتشار: 1399/8/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Construction and Validation of a Questionnaire on Metacognitive Knowledge Needed in Solving Mathematical Word Problems to be Used in Interviews. QJOE 2020; 36 (3) :113-138
URL: http://qjoe.ir/article-1-2558-fa.html

کریمی فرهاد. آماده سازی و اعتباریابی پرسشنامه مصاحبه ای دانش فراشناختی حل مسأله های کلامی ریاضی . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (3) :113-138

URL: http://qjoe.ir/article-1-2558-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 36، شماره 3 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645