:: دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 37 شماره 4 صفحات 72-55 برگشت به فهرست نسخه ها
کارورزیها: بستری برای ایجاد خِرَد حرفه‌ای در دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان
زهرا گویا ، مریم بینش ، سهیلا غلام آزاد
چکیده:   (2012 مشاهده)
در این مقاله، پس از بررسی برنامه­‌های توسعه حرفه­‌ای معلمان در چند کشور، تأکید آنها بر آموزشهای عملی مشاهده شده است. در ایران نیز با آغاز فعالیت دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۱، توجه به روشهای گوناگون آموزش معلمان ریاضی بیشتر شد و به­‌منظور بهبود توسعه حرفه­‌ای دانشجو- معلمان ریاضی، چهار درس­ کارورزی ۱، ۲، ۳ و ۴ با هدف افزایش تواناییهای عملی دانشجو- معلمان، در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت. در بازنگری برنامه کارشناسی آموزش‌­ریاضی این دانشگاه که از آذرماه 1397 شروع شد، به دلیل نارضایتیهایی که از درسهای کارورزی وجود داشت، اسناد آن به­‌صورت نظام­مند، تحلیل محتوای کیفی شدند و یک پژوهش میدانی نیز طراحی و اجرا شد تا ریشه‌های مشکلات این درسها شناخته شوند و بر اساس یافته­‌های حاصل از آن، در برنامه­ چهار درس کارورزی بازنگری صورت گیرد. داده‌­های بخش میدانی از طریق مصاحبه با فارغ‌­التحصیلان و دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان و آموزشگران معلمان، گرد­آوری شده است. نتایج تجزیه‌­وتحلیل داده‌­ها نشان داد که برنامه کارورزیهای دانشگاه فرهنگیان، نیازمند دوباره‌­نگری اساسی است. از این رو در برنامه بازنگری­‌شدۀ دوره کارشناسی آموزش‌­ریاضی مصوب سال 1399، با بهره­‌گیری از یافته­‌های این پژوهش، چهار درس کارورزی معادل درسهای موجود و با محتوای جدید، برای این دوره طراحی و تدوین شدند که در این مقاله، به­‌منزلۀ نتیجه­‌گیری این پژوهش، معرفی می­‌شوند.
واژه‌های کلیدی: دانشگاه فرهنگیان، دانشجو- معلمان، توسعه حرفه‌ای، برنامه بازنگری‌شده دوره کارشناسی آموزش ریاضی، برنامه مصوب 1399، درسهای کارورزی
متن کامل [PDF 418 kb]   (1027 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/4 | پذیرش: 1400/2/18 | انتشار: 1400/12/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها