معلمان عنصر کلیدی موفقیت نظام آموزش و پرورش به شمار میآیند و دانشگاه فرهنگیان متولی تربیت معلمان است. توصیفی روشن از شایستگیهای معلمی و تأمل بر آن میتواند مقدمهای برای ورود به مدیریت و رهبری سازمانی، برنامههای درسی تربیت معلم و خلق فرهنگ سازمانی متناسب با آن در دانشگاه فرهنگیان باشد. این مقاله به توصیف شایستگیهای معلمی از نگاه کنشگران در آموزش و پرورش و آموزش عالی پرداخته و در تکمیل آن، نقاط اشتراک و تمایز دیدگاه کنشگران را بررسی کرده است. دادههای پژوهش بر اساس طرح پژوهشی کیفی با رویکرد پدیدارشناسی و به کمک مصاحبه عمیق نیمهساختارمند گردآوری شده اند. انتخاب مشارکتکنندگان در پژوهش مبتنی بر شیوه نمونهگیری هدفمند و با رعایت تنوع گروهها انجام گرفته است. مشارکت کنندگان 49 نفر از پنج گروه بودند که عبارتاند از: اعضای هیأت رئیسه، مدرسان، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، همچنین اساتید دیگر دانشگاهها در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی. از تحلیل دادهها شش سازه شایستگیهای معلمی در حوزههای دانش نظری، دانش عملی، نگاه توحیدی و زیباشناختی، باورهای حرفه ای، فردی و فراشایستگیها با 15 مؤلفه اصلی و 62 خردهمؤلفه استنباط شده است. تحلیل دادهها به تفکیک گروهها نشان داد که مدرسان، اعضای هیأت رئیسه و کارشناسان دانشگاه فرهنگیان دربارۀ شش سازه شایستگیهای معلمی دیدگاه مشترک داشتند. گروه اساتید دیگر دانشگاهها و دانشجویان در پنج سازه شایستگیهای معلمی با سه گروه قبلی مشترک اما در سازه شایستگیهای فردی متفاوت بودند.
Abaabaaf, Ph.D. Z, Faraasatkhaah, Ph.D. M, Ghoddoosi, Ph.D. F. Teaching Competencies from the Perspective of a Group of Educational Activists: Commonalities and Differences. QJOE 2020; 36 (1) :83-106 URL: http://qjoe.ir/article-1-2251-fa.html
عباباف زهره، فراستخواه مقصود، قدوسی فائزه. شایستگیهای معلمی از نگاه کنشگران عرصه تربیت: نقاط اشتراک و تمایز. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (1) :83-106