:: دوره 38، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 38 شماره 3 صفحات 104-85 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در محیط یادگیری ترکیبی مدارس متوسطه: مطالعه سنتزپژوهی
پریوش زارعی ، زهرا طالب ، علی اکبر خسروی بابادی ، سودابه عضدالملکی
چکیده:   (1112 مشاهده)
مطالعه سنتزپژوهی حاضر با هدف شناسایی ویژگیهای پشتیبانی­‌کننده محیط یادگیری ترکیبی از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش­‌آموزان مدارس متوسطه انجام شده است. جامعه آماری برگرفته از پنج پایگاه اطلاعاتی خارجی در بازه زمانی 2017 تا 2020 به تعداد 128 مطالعه بود که با روش فراترکیب سندلوسکی و باروسو (2003) به ترکیب داده‌­های به‌­دست آمده از منابع پیشین پرداخته شده است. به­‌منظور کنترل کیفیت مطالعات، از چک‌­لیست (نمون­‌برگ) استروب استفاده شده است و 22 مطالعه در تحلیل نهایی شناسایی و انتخاب شده‌­اند. نتایج نشان داد که اولاً چارچوبهای ابزاری مطالعات، محیط یادگیری ترکیبی را از نظر راهبردهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری توصیف می­‌کنند و بر اساس این توصیف، یک نقطه شروع برای پژوهشهای آتی به­‌منظور غلبه بر مشکلات طراحی مربوط به راهبردهای خودتنظیمی دانش‌­آموزان در محیطهای یادگیری ترکیبی فراهم می­‌شود. ثانیاً، پژوهشها و تجربه­‌های دیگر از این رویکرد واکاوی برای توصیف و پشتیبانی از راهبردهای یادگیری در محیطهای ترکیبی بهره­‌مند می­‌شوند. توانایی توصیف محیطهای یادگیری ترکیبی به روشی منظم، درهایی را برای مجموعه­‌ای از مداخلات عملی باز می‌­کند و پژوهشهای بیشتر در مورد موضوعات خودنظارتی را تسهیل می­‌کند. این امر به طراحان این امکان را می­‌دهد تا  راهبردهای خودتنظیمی یادگیرندگان را با دقتی بیشتر هدف قرار دهند.
 
واژه‌های کلیدی: راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، یادگیری ترکیبی، مدارس متوسطه، راهبردهای انگیزشی، مدیریت منابع
متن کامل [PDF 527 kb]   (325 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/15 | پذیرش: 1399/6/17 | انتشار: 1401/9/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها