:: دوره 30، شماره 3 - ( 8-1393 ) ::
جلد 30 شماره 3 صفحات 176-157 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ مدیریت کلاس معلمان با خودکارآمدی دانش­آموزان مقطع ابتدایی
عبدالرضا خدری­ خان­ آبادی ، هادی پورشافعی
چکیده:   (3952 مشاهده)

معلم، محور اصلی نظام اجتماعی کلاس درس است که  با برقراری ارتباط با دانش­آموزان می­تواند در تحول روانی و اجتماعی آنان نقش مؤثر ایفا کند. یکی از ابعاد این تحول، خودکارآمدی دانش­آموزان است که با برقراری این رابطه شکل می­گیرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه مدیریت کلاس معلمان با خودکارآمدی دانش­آموزان بوده است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. برای دستیابی به این هدف از میان معلمان ناحیه 2 شهرستان همدان که شمار آنان 132 نفر بود، 88 نفر و از میان دانش­آموزان معلمان انتخاب شده در هر کلاس چهار نفر به­عنوان نمونۀ پژوهشی انتخاب شدند. مدیریت کلاس با پرسشنامه­ای که الوانی (1386) طراحی کرده بود و خودکارآمدی دانش­آموزان با پرسشنامه خودکارآمدی ویلر و لد (1982) مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه­ها با روش آلفای­کرونباخ محاسبه شد که پایایی پرسشنامه مدیریت کلاس 91/0 و خودکارآمدی کودکان نیز 78/0به­دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که: رابطه میان مدیریت کلاس مدرسه-­محور معلمان و خودکارآمدی دانش­آموزان معنادار نیست. میان مدیریت کلاس دانش­آموز-محور معلمان و خودکارآمدی رابطه معنادار وجود ندارد. میان مدیریت کلاس معلمان برحسب زن و مرد تفاوت معنادار به­دست نیامد. میان خودکارآمدی پسران و دختران تفاوت معنادار وجود دارد و دختران از سطح خودکارآمدی بالایی نسبت به پسران برخوردار بودند.

واژه‌های کلیدی: مدیریت کلاس، خودکارآمدی دانش­ آموزان، دانش­ آموز-محوری، مدرسه-­محوری
متن کامل [PDF 549 kb]   (7596 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/2 | پذیرش: 1395/10/2 | انتشار: 1393/8/8


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 3 - ( 8-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها