رابطۀ مدیریت کلاس معلمان با خودکارآمدی دانشآموزان مقطع ابتدایی
|
عبدالرضا خدری خان آبادی ، هادی پورشافعی |
|
|
چکیده: (3952 مشاهده) |
معلم، محور اصلی نظام اجتماعی کلاس درس است که با برقراری ارتباط با دانشآموزان میتواند در تحول روانی و اجتماعی آنان نقش مؤثر ایفا کند. یکی از ابعاد این تحول، خودکارآمدی دانشآموزان است که با برقراری این رابطه شکل میگیرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه مدیریت کلاس معلمان با خودکارآمدی دانشآموزان بوده است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. برای دستیابی به این هدف از میان معلمان ناحیه 2 شهرستان همدان که شمار آنان 132 نفر بود، 88 نفر و از میان دانشآموزان معلمان انتخاب شده در هر کلاس چهار نفر بهعنوان نمونۀ پژوهشی انتخاب شدند. مدیریت کلاس با پرسشنامهای که الوانی (1386) طراحی کرده بود و خودکارآمدی دانشآموزان با پرسشنامه خودکارآمدی ویلر و لد (1982) مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها با روش آلفایکرونباخ محاسبه شد که پایایی پرسشنامه مدیریت کلاس 91/0 و خودکارآمدی کودکان نیز 78/0بهدست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که: رابطه میان مدیریت کلاس مدرسه-محور معلمان و خودکارآمدی دانشآموزان معنادار نیست. میان مدیریت کلاس دانشآموز-محور معلمان و خودکارآمدی رابطه معنادار وجود ندارد. میان مدیریت کلاس معلمان برحسب زن و مرد تفاوت معنادار بهدست نیامد. میان خودکارآمدی پسران و دختران تفاوت معنادار وجود دارد و دختران از سطح خودکارآمدی بالایی نسبت به پسران برخوردار بودند.
|
|
واژههای کلیدی: مدیریت کلاس، خودکارآمدی دانش آموزان، دانش آموز-محوری، مدرسه-محوری |
|
متن کامل [PDF 549 kb]
(7596 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/10/2 | پذیرش: 1395/10/2 | انتشار: 1393/8/8
|
|
|
|