شایستگیهای حرفهای معلمان: گذشته، حال، آینده
|
منیره رضایی |
|
|
چکیده: (4484 مشاهده) |
مروری بر شایستگیهای حرفهای مورد انتظار از معلمان از بدو شکلگیری تربیت معلم در ایران تا امروز و تا فردای پیش رو، هدف این مطالعه بوده است. این بررسی شامل سه دوره زمانی است. دوره گذشته مشتمل بر بنیانگذاری تربیت معلم تا وقوع انقلاب اسلامی بوده است؛ دوره کنونی از شکلگیری جمهوری اسلامی و به ویژه از مقطع تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به بعد را شامل میشود و مقصود از آینده، انتظارات آتی است که به تبع تحولات پرشتابی که همه وجوه زندگی را در جوامع بشری تحت تأثیر قرار خواهد داد، معلم آینده را هم متأثر میسازد. بنابر اسناد در دسترس، از سالهای آغازین فعالیت تربیت معلم، تسلط بر دانش موضوعی و روش آموزش آن، شایستگی بارزی است که درخور توجه و چشمگیر مینماید. در دوره پس از انقلاب اسلامی و شکلگیری مجدد تربیت معلم و نیز در برهه تدوین سند تحول بنیادین، تأکید بر شایستگیهای اخلاقی و نقش الگویی معلم، برجستگی بیشتری مییابد. شدت و سرعت تحولات آینده در همه عرصههای زندگی بشر، علاوه بر شایستگیهای موجود، برخورداری معلمان از شایستگیهای انسانگرایانه، فرادانشی و فراشناختی را بیش از پیش ضروری میسازد.
|
|
واژههای کلیدی: روند، شایستگیهای حرفهای، شایستگیهای انسانگرایانه، فرادانشی و فراشناختی، معلمان |
|
متن کامل [PDF 580 kb]
(33749 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/11/15 | پذیرش: 1398/3/30 | انتشار: 1398/6/27
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|