[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 31، شماره 3 - ( 9-1394 ) ::
جلد 31 شماره 3 صفحات 136-117 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل ویژگیهای عمومی وحرفه­ ای مدیران مدارس متوسطه ایران ازمنظراسنادومصوبات وزارت آموزش و پرورش
حسین عبداللهی
چکیده:   (4155 مشاهده)

هدف ­مقاله حاضر1ارائه تحلیلی از ویژگیهای عمومی وحرفه­ای مدیران مدارس متوسطه از منظر اسناد و مصوبات وزارت آموزش و پرورش است. پژوهش به روش اسنادی انجام شده است. به­ منظور پاسخگویی به دو سؤال پژوهشی، مصوبات وزارت آموزش و پرورش در زمینه شرایط انتخاب و انتصاب مدیران مدارس به ویژه مدارس متوسطه از سال1290شمسی تاکنون بررسی و تحلیل شده است. در گام اول ویژگیهای اعلام شده برای مدیران مدارس براساس اسناد موجود در دو گروه ویژگیهای عمومی ‌و اختصاصی دسته بندی شدند. درگام دوم، آیین نامه­ ها و مصوبات وزارت آموزش و پرورش به ­ویژه شورای عالی آموزش و پرورش تحلیل ­شدند. نتایج برگرفته از بررسی اسناد وقوانین مصوب در مورد انتصاب مدیران ­مدارس نشا ن می ­دهد ­که ویژگی های عمومی ‌واختصاصی یا حرفه‌ای درسالهای اولیه قانون­گذاری در نظام آموزش و پرورش از هم تفکیک نشده اند. از سال1370به بعد، آیین نامه نحوه انتصاب مدیران و مسئولان آموزش و پرورش در دو فصل ­به تفکیک شرایط عمومی ‌واختصاصی­ اعلام شد. همچنی نشرایط اختصاصی دارای تفکیک نوع مدرسه (ابتدایی، راهنمایی و متوسطه) است؛ هرچند دسته بندی شرایط به دقت صورت نگرفته است. برای مثال برخورداری از توانایی وقدرت رهبری و مدیریت درشرایط ­عمومی‌ آمده است، ­درصورتی که ماهیتاً از شرایط اختصاصی قلمداد می‌شود. میزان تحصیلات نیز از ویژگیهای عمومی ‌مدیران است اما در بخش شرایط اختصاصی آمده است. همچنین کلی بودن ویژگیهای ­اعلام شده به نحوی است که برخی ویژگیها تفسیربردارند و سنجش میزان آنها دشواراست.

واژه‌های کلیدی: مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، مدیریت آموزشی، مدیریت مدارس متوسطه، ویژگیهای عمومی وحرفه ای مدیران مدارس
متن کامل [PDF 537 kb]   (1471 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/2/20 | پذیرش: 1393/7/20 | انتشار: 1394/9/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollaahi, Ph.D. H. General and Professional Qualifications of Iranian High School Masters according to the Ministerial Documents. QJOE 2015; 31 (3) :117-136
URL: http://qjoe.ir/article-1-168-fa.html

عبداللهی حسین. تحلیل ویژگیهای عمومی وحرفه­ ای مدیران مدارس متوسطه ایران ازمنظراسنادومصوبات وزارت آموزش و پرورش. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (3) :117-136

URL: http://qjoe.ir/article-1-168-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 3 - ( 9-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645