یکی از مهمترین سازمانها در هر جامعه، سازمانهای آموزشیاند و یکی از اصلیترین ارکانی که نظام تعلیم و تربیت بر پایه آن استوار است، معلمان هستند. بههمین منظور، توسعه حرفهای، به منزلۀ مؤلفه اصلی رشد و پیشرفت معلمان در نظر گرفته شده است که از سوی نظامهای آموزشی برای توانمندسازی آنها بهکار گرفته میشود. با توجه به ضرورت توجه به توسعه حرفهای و به دلیل گسترش سازمانها، شرایطی در سطح جامعه ایجاد شده است که سازمانهای آموزشی برای افزایش توجه به توسعه حرفهای تلاش میکنند. از این رو، پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی معلمان و مدیریت دانش با توسعه حرفهای معلمان شهرستان بیرجند انجام شده است. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ معلمان شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 97-1396 بود. حجم کل جامعه آماری 4200 نفر بود که بر اساس جدول مورگان 351 نفر بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش و گردآوری اطلاعات، از پرسشنامههای خودکارآمدی معلمان چانن- موران و وولفولک هوی (2001)، پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (1995) و پرسشنامه توسعه حرفهای دبیران ایوبیآواز (1383) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای گردآوری شده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میان خودکارآمدی معلمان و مدیریت دانش با توسعه حرفهای معلمان شهرستان بیرجند رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجهگیری کرد که با افزایش خودکارآمدی و مدیریت دانش در میان معلمان، بر توسعه حرفهای معلمان نیز افزوده میشود.