[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 31، شماره 3 - ( 9-1394 ) ::
جلد 31 شماره 3 صفحات 55-33 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیلی دو سطحی از تـأثیر وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده و درجۀ توسعه‌ یافتگی استان محل زندگی بر بازماندگی تحصیلی فرزندان در ایران
محمد امیری
چکیده:   (4157 مشاهده)

در این پژوهش، عوامل «بازماندگی تحصیلی فرزندان» در دو سطح«خانواده» و «استان محل زندگی» با روش مدلهای خطی سلسله‏ مراتبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بنابر تحلیلهای انجام شده،میانگین «نسبت فرزندان محروم از تحصیلات بالاتر از دورۀ راهنمایی در خانواده» در میان استانها تفاوتی معنا‏دار با همدیگر دارد. این به معنای تأثیر ویژگیهای سطح دوم (استان) بر تغییرات میانگینِ سطح اول(خانواده)است و لزوم به­ کارگیری مدل چند سطحی را تأیید می‏کند. براساس برآوردها، بیشترین تفاوت‏ها در نسبت بازماندگی تحصیلی مربوط به سطح خانواده است.در سطح استانی،وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده رابطۀ منفی معنادار با نسبت بازماندگی تحصیلی فرزندان درون استانها دارد؛ اما درباره شدت این رابطه، یافته‏ ها نشان می‏دهند که هرچه میانگین «نسبت فرزندان بازمانده از تحصیل خانواده» در استانی بالاتر باشد، شدت رابطۀ وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده و بازماندگی تحصیلی فرزندان کاهش می‏یابد و در مقابل، هرچه این میانگین کمتر باشد، شدت این رابطه افزایش می‏یابد. به سخن دیگر، در استانهایی که میزان بازماندگی از تحصیل زیاد است، عوامل زمینه‏ای دیگری افزون بر وضعیت خانواده‏ها، همچون شاخصهای توسعۀ استان، وضعیت آموزش و ...، در تشدید این مسئله مؤثر هستند. در نهایت می‏توان اذعان کرد که نقش وضعیت اقتصادی-اجتماعی «خانواده» درمقایسه با وضعیت «استان»،در مسئلۀ بازماندگی تحصیلی فرزندان از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که شدت تأثیر پایگاه اقتصادی-اجتماعی خانواده بر وضعیت تحصیلی فرزندان،در استانهای متفاوت با هر نوع زبان و گویش و نیز با هرسطح از توسعه یکسان بوده است. یافته‏ های این پژوهش، همچنان بر نقش بی‏ بدیل خانواده در تربیت و جامعه ‏پذیری فرزندان تأکید دارد.

واژه‌های کلیدی: بی سوادی و کم ‌سوادی، بازماندگی تحصیلی، وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده، درجۀ توسعه ‌یافتگی، نوع زبان و گویش، مدلهای خطی سلسله مراتبی
متن کامل [PDF 1333 kb]   (3582 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/10/24 | پذیرش: 1393/10/3 | انتشار: 1394/9/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri M. A Bi-Level Analysis of the Effect of the Household SES and the Provincial Level of Development on Academic Deprivation among Iranian Children. QJOE 2015; 31 (3) :33-55
URL: http://qjoe.ir/article-1-162-fa.html

امیری محمد. تحلیلی دو سطحی از تـأثیر وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده و درجۀ توسعه‌ یافتگی استان محل زندگی بر بازماندگی تحصیلی فرزندان در ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (3) :33-55

URL: http://qjoe.ir/article-1-162-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 3 - ( 9-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645