[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 31، شماره 3 - ( 9-1394 ) ::
جلد 31 شماره 3 صفحات 32-9 برگشت به فهرست نسخه ها
ساختار معرفتی فلسفه­ های تعلیم و تربیت اسلامی: مبناگروی یا انسجام گروی؟
محمدرضا مدنی فر ، نرگس سجادیه
چکیده:   (4585 مشاهده)

پرسشی که این مقاله حول آن تکوین یافته، آن است که چه نسبتی میان حوزه معرفتی فلسفه تعلیم و تربیت در اسلام با دو رویکرد معرفت شناسی برقرار است؟ دو نوع رویکرد موجود در ساختار معرفتی، هر یک با چالش هایی مواجه ­اند. مهم­ترین چالش رویکرد انسجام گروی، چالش توجیه بیرونی است و چالش هایی چون دشواری حفظ روابط مبناگروانه از نظر تا عمل تربیتی، چند رگه بودن نظریه­ های تربیتی و جایگاه گزاره­ های مبتنی بر نص (آیات و روایات)، دشواریهای پیش روی رویکرد مبناگروانه ­اند. نگارندگان، ساختاری جدید را برای به ­کارگیری در این فلسفه ­ها پیشنهاد می ­دهند که از آن می­توان به "مبناگروی تعدیل یافته" یاد کرد. در این رویکرد، ساختار کلان فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی بر اساس ساختار مبناگرا و به صورت قیاسی تکوین می‌یابد، اما در مواضعی با شرایط خاص و به صورت موقت، انسجام گروی به طور خُرد به ­کار می‌رود. این شرایط خاص عبارت­ اند از: 1) قرار گرفتن در بخش سرشاخه ­های مرتبط با گزاره­ های علمی، 2) جایگاه هایی که امکان توجیه برون دینی وجود ندارد و 3) سرشاخه­ های معطوف به مسائل روز. در این حالت، با بهره گیری از ساختار انسجام گرا و به روشی کارکردی، گزاره­ ها توجیه می­شوند. با این فرض، فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، ساختاری مبناگروانه خواهد یافت که در برخی مواضع محدود، حلقه ­هایی انسجام گرایانه در آن تکوین خواهد یافت. این حلقه­ های انسجام گرایانه به صورت انسجام گرایانه و نه استنتاجی، به کل ساختار مبناگروانه اتصال خواهند یافت و ساختار را بسط می­ دهند. سه نوع از این حلقه ­های انسجامی در سطح مبانی مامور تقویت توجیه، بسط مبانی و آزمون انسجام ساختارند و یک حلقه دیگر، مامور بسط دلالتهاست. 

واژه‌های کلیدی: فلسفه تربیت، ساختار، مبناگروی، انسجام گروی، اسلام
متن کامل [PDF 445 kb]   (3070 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/4/1 | پذیرش: 1394/2/28 | انتشار: 1394/9/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madanifar M, Sajjaadiyeh, Ph.D. N. Epistemic Structure of Islamic Philosophies of Education: Foundationalism or Coherentism . QJOE 2015; 31 (3) :9-32
URL: http://qjoe.ir/article-1-161-fa.html

مدنی فر محمدرضا، سجادیه نرگس. ساختار معرفتی فلسفه­ های تعلیم و تربیت اسلامی: مبناگروی یا انسجام گروی؟. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (3) :9-32

URL: http://qjoe.ir/article-1-161-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 3 - ( 9-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645