:: دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 37 شماره 4 صفحات 118-99 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربست همرسانی تجربه زیستۀ معلمان در قالب اتوبیوگرافی از طریق شبکه‌های اجتماعی برای آموزش همکاران
طهماسب کاوسی، عفت عباسی، محمد عطاران، علی حسینی خواه
چکیده:   (1302 مشاهده)
 هدف از پژوهش حاضر ارائه یک مدل کاربردی برای همرسانی تجربه زیستۀ معلمان در قالب اتوبیوگرافی از طریق شبکه‌­های اجتماعی برای آموزش همکاران بود. این مطالعه به شیوه روایتی انجام شده است. داده‌­های مورد نیاز از طریق اجرای یک برنامه آموزش ضمن خدمت با استفاده از یادداشتهای میدانی و تعاملات معلمان با یکدیگر گردآوری شده و تحلیل داده‌­ها از طریق تحلیل مضمونی انجام شده است. نتایج نشان داده که همرسانی دانش عملی و شخصی معلمان در قالب اتوبیوگرافی از طریق شبکه­‌های اجتماعی، از سوی همکاران مورد پذیرش واقع شده و برای دستیابی به اهداف «آموزش معلمان از طریق همرسانی اتوبیوگرافی در شبکه­‌های اجتماعی»، چهار راهبرد آموزشی شامل مدیریت تسهیم دانش، شکل­‌گیری گروه مطالعه، آموزش و یادگیری به صورت گروهی و آموزش از طریق دانش حاصل از پژوهش روایتی، پیشنهاد می‌­شود. پژوهش حاضر، اتوبیوگرافی معلمان را در فهم و تفسیر تجربیات­‌شان و چگونگی سهیم شدن سایر معلمان در آن، مورد توجه قرار داده و نقش شبکه­‌های اجتماعی را در اشتراک­‌گذاری دانش عملی و شخصی معلمان که حاصل به کارگیری نظریه­‌های مربوط به تدریس و یادگیری در فعالیت روزمره کلاس درس است، تبیین نموده است. بر مبنای نتایج، با اضافه شدن روشی کاربردی و خلاقانه برای همرسانی تجربه زیسته معلمان به روند اجرای برنامه­‌های مرسوم ضمن خدمت معلمان، به آنها امکان داده خواهد شد تا فرصتی برای بازاندیشی و تغییر درباره برنامه­‌درسی و تدریس داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: اتوبیوگرافی، پژوهش روایتی، تجربه زیسته، راهبرد آموزشی، شبکه های اجتماعی
متن کامل [PDF 460 kb]   (449 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/9 | پذیرش: 1399/2/1 | انتشار: 1400/12/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها