امروزه داوطلبان یکی از منابع ارزشمند انسانی برای سازمانها به شمار می آیند به طوری که هر چقدر مدیران با عوامل مرتبط با مدیریت داوطلبان آشنایی داشته باشند، حفظ، نگهداری و کیفیت کار آنها نیز بیشتر خواهد شد. این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ هوش معنوی و انگیزۀ داوطلبان به عنوان دو عامل مهم در مدیریت داوطلبان صورت گرفته است. این تحقیق از نوع همبستگی است و جامعۀ آماری آن شامل همه مسئولان انجمنهای ورزشی آموزش و پرورش کل کشور و برابر 806 تن بوده که به صورت داوطلبانه با انجمنهای ورزشی همکاری میکرده اند. تعداد نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 260 تن تعیین شده است. اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه های محقق ساختۀ انگیزش و هوش معنوی داوطلبان گردآوری شده است. برای تحلیل دادهها روشهای آماری همبستگی، تیم ستقل و فریدمن به کار رفته است. نتایج پژوهش نشان داده است که برای متغیر هوش معنوی بیشترین و کم ترین میزان رتبه به ترتیب به تفکر انتقادی وجودی و توسعۀ حالت آگاهی و برای متغیر انگیزش به اجتماع و توسعۀ شغلی اختصاص دارد. میان هوش معنوی و انگیزش داوطلبان نیز ارتباط معنادار وجود داشت(05/0P<). مقایسه دو گروه زن و مرد داوطلب، تفاوت معنادار در مؤلفههای تفکر انتقادی وجودی، آگاهی و توسعۀ حالت آگاهی برای متغیر هوش معنوی و تفاوت معنادار را در مؤلفههای حفاظتی و توسعۀ شغلی برای متغیر انگیزش نشان داد (05/0P<).محققان توصیه میکنند که به کارگیری روش های علمی مدیریتی در حوزۀ ورزش دانشآموزی برای بهبود مدیریت منابع انسانی در این بخش بسیار اثر بخش خواهد بود.
Ghaasemi, Ph.D. H, Rezaee Soofi, Ph.D. M, Eshraaghi A. Spiritual Intelligence and Volunteerism among Sport Clubs within the Ministry of Education. QJOE 2016; 31 (4) :139-158 URL: http://qjoe.ir/article-1-159-fa.html
قاسمی حمید، رضایی صوفی مرتضی، اشراقی امیر. ارتباط بین هوش معنوی و انگیزه داوطلبی در انجمن های ورزشی وزارت آموزش و پرورش. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (4) :139-158