:: دوره 38، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 38 شماره 3 صفحات 176-159 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی همدلی عاطفی بر اساس تنظیم هیجان و خودکنترلی در معلمان
ستار صیدی ، حمزه احمدیان ، مجید صفاری نیا
چکیده:   (1398 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیش‌­بینی همدلی عاطفی بر اساس تنظیم هیجان و خودکنترلی در معلمان انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل معلمان شهر سنندج در سال 1396 بود که از میان آنان 425 نفر به روش نمونه‌­گیری تصادفی طبقه‌­ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌­های تنظیم هیجان (گروس و جان، 2003)، خودکنترلی (نیک‌­منش، 1386) و همدلی عاطفی متعادل (مهرابیان و اپستاین، 1972) را تکمیل کردند. تحلیل داده‌­ها از طریق آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که میان سرکوبی هیجان و همدلی عاطفی رابطه منفی وجود دارد (0/05P<) و میان تکانشی بودن، عمل به وظایف ساده، جستجوی مخاطره و فیزیکی بودن در مقابل ذهنی بودن با همدلی عاطفی رابطه منفی وجود دارد (0/01P<). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که متغیر سرکوبی هیجان و متغیرهای عمل به وظایف ساده، جستجوی مخاطره و فیزیکی بودن در مقابل ذهنی بودن از مؤلفه­‌های خودکنترلی معنادارند (0/05 P<). با توجه به یافته‌­های پژوهش می‌­توان گفت سرکوبی هیجانات و خودکنترلی پایین عواملی­‌اند که می­‌توانند در همدلی عاطفی مشکل ایجاد کنند. از این رو، مدنظر قرار دادن آموزش تنظیم هیجان و خودکنترلی می­‌تواند به افزایش همدلی عاطفی در معلمان کمک کند.
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، خودکنترلی، همدلی عاطفی، معلمان
متن کامل [PDF 525 kb]   (527 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/15 | پذیرش: 1399/1/6 | انتشار: 1401/9/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها