:: دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 37 شماره 4 صفحات 162-137 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین کننده های سلامت سازمانی در مدرسه و تعیین شونده های ناشی از آن: یک مطالعه کیفی
اکبر مولایی ، فرشته هدایتی
چکیده:   (1552 مشاهده)
این پژوهش با هدف شناسایی تعیین­‌کننده­‌های سلامت سازمانی در مدرسه و پیامدهای ناشی از آن انجام شده است. راهبرد این پژوهش کیفی است و برای شناسایی تعیین­‌کننده­‌های سلامت سازمانی مدرسه و تعیین­‌شونده­‌های ناشی از آن از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل اسناد، مدارک و مصاحبه صاحب­‌نظران حوزه مدیریت آموزشی بوده است. برای نمونه­‌گیری از روش هدفمند استفاده شده است. منابعی انتخاب شدند که بیشترین اطلاعات را برای پاسخ دادن به سؤال تحقیق فراهم می‌­آوردند. برای تعیین کفایت نمونه­‌گیری از رویکرد اشباع نظری استفاده شده است. نتایج نشان داد که مدیر آموزشی، رهبری آموزشی، ویژگیهای دموگرافیک مدرسه، ویژگیهای معلمان، فرهنگ مدرسه و محیط سالم از بارزترین تعیین­‌کننده­‌های سلامت سازمانی و تعهد سازمانی معلم، رفتار شهروندی، خشنودی شغلی معلم، پیشرفت تحصیلی و سلامت عمومی دانش آموزان از مهم­‌ترین تعیین­‌شونده‌­های ناشی از آن هستند. برای اعتباریابی کیفی نیز از روش دلفی استفاده شده به­‌طوری­‌که در سه دور دلفی، ضریب توافق نسبت به عوامل شناسایی شده 0/624، 0/703 و 0/765 به­‌دست آمده است.
واژه‌های کلیدی: سلامت سازمانی، سلامت سازمانی مدرسه، تعیین شونده ها، تعیین کننده ها، تحلیل مضمون
متن کامل [PDF 535 kb]   (503 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/5 | پذیرش: 1398/7/30 | انتشار: 1400/12/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها