درک معلمان از کنترل بر تصمیمات برنامه درسی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن
|
محسن حاجیتبار فیروزجائی |
|
|
چکیده: (1179 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان درک معلمان دوره اول متوسطه از کنترل بر تصمیمات برنامه درسی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل همۀ معلمان دوره اول متوسطه شهرستان بابل در سال 1396 بوده است که با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای 202 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه پیک (2015) و برای تحلیل اطلاعات از همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه به شیوه همزمان استفاده شده است. نتایج نشان داد که معلمان در همۀ حوزههای تصمیمگیری کنترل کمی را درک میکنند. به این صورت که در زمینه راهبردهای آموزش بیشترین و در زمینه محتوا کمترین میزان کنترل را درک میکنند. توجه معلمان به راهنمای برنامه درسی، راهنمای معلم، نیازهای دانشآموزان و زمینههای محلی ارتباط معنادار، اما توجه معلمان به کتابهای درسی و ارزشیابی ارتباط منفی با ادراک آنان از کنترل دارد. باورهای مثبت معلمان درباره مواد برنامه درسی، دانش محتوایی، دانش آموزشگری معلمان و همکاری با دیگر معلمان با درک معلمان از کنترل برنامه درسی مرتبط بود. بهویژه، دانش محتوایی و آموزشگری معلمان با ادراک کنترل راهبردهای آموزشی و تخصیص زمان بسیار مرتبط بود، اما دانش معلمان از چگونگی استفاده از مواد برنامه درسی رابطۀ معنادار با ادراکشان از کنترل ندارد. همچنین همکاری با معلمان دیگر با افزایش درکشان در تصمیمگیری رابطه معنادار داشت، اما در استفاده از برنامه درسی و بهبود دانش معلمان رابطۀ معنادار نداشت. |
|
واژههای کلیدی: برنامه درسی، درک معلم، تصمیم گیری برنامه درسی، کنترل برنامه درسی |
|
متن کامل [PDF 522 kb]
(305 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/8/11 | پذیرش: 1398/3/31 | انتشار: 1401/3/20
|
|
|
|