این پژوهش با هدف مقایسه انگیزش پیشرفت ورزشی دانشآموزان دختر موفق و ناموفق شرکتکننده در المپیاد ورزشی درون- مدرسهای انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسه ای بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعۀ آماری شامل دو گروه از دانشآموزان دختر دارای مقام ورزشی و دانش آموزان دختر فاقد مقام ورزشی شرکت کننده در المپیاد ورزشی درون- مدرسهای استان قزوین بوده و نمونه آماری مشابه جامعه آماری از دو گروه تشکیل شده است. حجم نمونه گروه دانش آموزان دارای مقام، 40 نفر و حجم نمونه گروه دانش آموزان بدون مقام نیز 40 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس تعیین شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه انگیزش پیشرفت ورزشی گیل و دیتر(1988) که بهرام و همکاران(1381) اعتبار سنجی کرده اند، با سه مؤلفۀ رقابتجویی، پیروزیگرایی و هدفگرایی گردآوری شده است. نتایج نشان داد که میان دانش آموزان موفق و ناموفق، تفاوتی معنادار در زمینۀ انگیزش پیشرفت ورزشی و رقابتجویی وجود دارد. همچنین نتایج، تفاوت معناداری را در مؤلفههای پیروزیگرایی و هدفگرایی نشان نداد. محققان توصیه میکنند که معلمان تربیتبدنی در صورت آشنایی با عوامل و مؤلفههای مربوط به انگیزش پیشرفت ورزشی (رقابتجویی، پیروزیگرایی و هدفگرایی) میتوانند دانشآموزان را در رقابتهای المپیاد درون- مدرسهای در جایگاه موفق قرار دهند. به این ترتیب شرایط لازم برای نشاط، تحرک و رونق بخشیدن بیشتر به فعالیتهای ورزشی فراهم میشود.
Hallaji M, Eshraaghi, Ph.D. A, Saalekpoor M. Comparison of Achievement Motivation in Sports between Successful and Failed Female Participants in School Olympiads. QJOE 2018; 34 (3) :143-159 URL: http://qjoe.ir/article-1-1231-fa.html
حلاجی محسن، اشراقی امیر، سالک پور مینا. مقایسه انگیزش پیشرفت ورزشی دانش آموزان دختر موفق و ناموفق شرکتکننده در المپیاد ورزشی درون- مدرسهای استان قزوین. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (3) :143-159