بازی کردن فعالیتی لذتبخش است که از جذابیت بسیار برای کودکان برخوردار است. بهره گیری از بازیها در آموزش میتواند به افزایش انگیزه در دانشآموزان و در نتیجه یادگیری بهتر آنها بینجامد. هدف این پژوهش طراحی و اجرای نمونه بازی آموزشی همسایگان ایران در درس علوم اجتماعی با بهرهگیری از اصول طراحی محیط های یادگیری سازنده گرایانه، ارائه چارچوبی برای مراحل فرآیند طراحی بازی آموزشی، تعیین ویژگیهای بازی آموزشی و بررسی تأثیر بازی طراحی شده بر یادگیری دانشآموزان است. به همین منظور ابتدا منابع مطالعاتی در مورد بازیهای آموزشی و اصول آموزشی سازنده گرایی مورد بررسی قرار گرفت، پس از آن یکی از دروس کتاب پنجم ابتدایی با نام همسایگان ایران انتخاب و یک بازی آموزشی بر اساس اصول آموزشی سازنده گرایی برای آن طراحی شد. پس از طراحی، بازی مورد بررسی شماری از متخصصان فناوری آموزشی و معلمان قرار گرفت و بر اساس بازخوردهای دریافتی از آنان، اصلاح شد تا امکان اجرای آن در کلاس فراهم شود. بهمنظور اجرای بازی طراحی شده از روش آزمایشی پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه بهره گیری شد. نمونه پژوهش شامل 50 نفر از دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که دانشآموزان گروه آزمایش (بازی آموزشی بر اساس رویکرد سازنده گرایی) نسبت به دانشآموزان گروه کنترل (آموزش با رویکرد سازنده گرایی بدون بازی) مطالب بیشتری یادگرفته اند.