[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 36، شماره 3 - ( 8-1399 ) ::
جلد 36 شماره 3 صفحات 112-91 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی کلاس درس معکوس در خودکارآمدی رایانه و ادراک از کلاس درس دانش آموزان مقطع متوسطه دوم
سید عبدالله قاسم تبار ، کیومرث تقی پور ، یوسف مهدوی نسب
چکیده:   (2549 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کلاس­‌درس معکوس در خودکارآمدی رایانه و ادراک از کلاس‌­درس دانش‌­آموزان پسر مقطع متوسطه­ دوم شاخه فنی و حرفه­‌ای بود. در این پژوهش که طرح آن از نوع پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل است، از میان همۀ دانش‌­آموزان پسر پایه دهم دوره متوسطه دوم شاخه فنی و حرفه­‌ای، رشته شبکه و نرم‌­افزار شهرستان بابل، در سال ­تحصیلی 97-1396، با روش نمونه‌­گیری خوشه‌­ای چند­مرحله‌­ای، 40 نفر انتخاب شدند. پس از تعیین معیارهای ورود، سطح خودکار­آمدی‌­رایانه و ادارک از کلاس­‌درس دانش‌­آموزان دو گروه با به­‌کارگیری پرسشنامه خودکارآمدی رایانه مورفی، کوور و اوون (1989) و پرسشنامه در این کلاس چه می­‌گذرد (WIHIC) فراسر، فیشر و مک­روبی (1996) به‌­عنوان نمرات پیش‌­آزمون، اندازه‌­گیری شد. به دانش‌­آموزان گروه آزمایش (19 = n)،  با استفاده از روش کلاس­‌درس معکوس، کتاب «نصب و راه‌­اندازی سیستمهای رایانه­‌ای» به مدت 64 ساعت (8 جلسه 8 ساعته) و طی یک نیمسال تحصیلی، آموزش داده شد. دانش‌­آموزان گروه کنترل (21 = n) با استفاده از روش مرسوم (سنتی)، آموزش دریافت کردند. پس از اجرای مداخلات، مجدداً سطح خودکار­آمدی رایانه و ادارک از کلاس‌­درس دانش‌­آموزان به عنوان نمرات پس‌­آزمون، اندازه‌­گیری و ثبت شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که کلاس­‌درس معکوس به­ طور­معناداری سبب افزایش خودکارآمدی رایانه و ادراک مثبت دانش­‌آموزان از کلاس‌­درس می­‌شود. در نهایت، چگونگی تأثیر کلاس­‌درس معکوس بر خودکارآمدی رایانه و ادراک از کلاس­ درس، به بحث گذاشته شد.
واژه‌های کلیدی: کلاس‌درس معکوس، خودکارآمدی ‌رایانه، ادراک از کلاس‌درس
متن کامل [PDF 681 kb]   (1100 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/6 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1399/8/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaasemtabaar, Ph.D. S A, Taghipoor, Ph.D. K, Mahdavinasab, Ph.D. Y. Flipped Classroom Affecting Computer Self-Efficacy and Classroom Perception among High School Students  . QJOE 2020; 36 (3) :91-112
URL: http://qjoe.ir/article-1-2557-fa.html

قاسم تبار سید عبدالله، تقی پور کیومرث، مهدوی نسب یوسف. اثربخشی کلاس درس معکوس در خودکارآمدی رایانه و ادراک از کلاس درس دانش آموزان مقطع متوسطه دوم. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (3) :91-112

URL: http://qjoe.ir/article-1-2557-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 36، شماره 3 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645