Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
34
1
online
1
fulltext
other
تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه های انرژی نو
Content Analysis of Elementary School Textbooks in Terms of Covering Renewable Energy Sources
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">امروزه به دلیل روند رو به رشد نیازهای انسانی به مصرف انرژی، با پدیده بحران انرژی در جهان روبه­رو هستیم. مصرف بیش از اندازه انرژی حاصل از سوختهای فسیلی همزمان با رشد اقتصادی جوامع و نیاز روزافزون به انرژی سبب استفاده از انرژیهای نو می­شود که از انرژیهای پاک هستند. به همین دلیل یکی از موضوعاتی که امروزه توجه بسیار را در نظامهای آموزشی به خود جلب کرده است، استفاده از انرژیهای نو و پاک(مانند انرژی خورشید، باد، بیوگاز، زمین گرمایی) و تجدیدپذیر به جای به کارگیری انرژیهای فسیلی است. از این رو، هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی ایران (چاپ 1395) براساس میزان توجه به مؤلفه­های انرژیهای نو است. روش مورد استفاده در تحلیل محتوا، آنتروپی شانون است و واحد تحلیل صفحات کتابهای درسی دوره ابتدایی (متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر) است که در مجموع شامل2836 صفحه است. یافته­های این پژوهش نشان داد که بیشترین فراوانی و ضریب اهمیت در زمینه انرژیهای نو مربوط به مؤلفه انرژیهای خورشیدی و کمترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه انرژی جزر و مد، زمین­گرمایی و امواج است. </div>
<br>
<div style="text-align: center;"></div>
<div style="text-align: justify;">The world is facing an energy crisis brought about by the ever increasing consumption of fossil fuels that leads to pollution and health problems. The renewable clean energies must be used if we are to witness economic development and reduce fossil fuel consumption. To this end, educational systems play an important role as they are the initial stage wherein the concept of clean/renewable energies can be dealt with. Solar, wind, geothermal, and biogas energies that are clean, renewable, and abundant, need to be covered in our textbooks in order to prepare the grounds for the expansion of their use. Whether that is the case in Iranian elementary school textbooks or not, 2836 pages of all such textbooks were content analyzed. The findings show that solar energy coverage has the highest frequency and significance, while tidal, geothermal, and waves energies are the least frequently covered topic in these books.</div>
<br>
<br>
تحلیل محتوا, انرژیهای نو, دوره ابتدایی, کتابهای درسی
content analysis, renewable energy, elementary school, textbooks
75
94
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-128&slc_lang=other&sid=1
E.
Saalehi Omraan, Ph.D.
ابراهیم
صالحی عمران
10031947532846007113
10031947532846007113
Yes
M.
Aabedini Beltork, Ph.D.
میمنت
عابدینی بلترک
10031947532846007114
10031947532846007114
No
G.
Mehralitabaar Firoozjaa’i
قنبر
مهرعلی تبار فیروزجایی
10031947532846007115
10031947532846007115
No