Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1396
10
1
gregorian
2018
1
1
33
4
online
1
fulltext
other
آموزش و یادگیری پژوهش-محور در محیط ساختن گرا: طراحی مدلی بر اساس پژوهش پدیدارنگارانه
Research-Based Teaching and Learning within a Constructivist Framework: Designing a Phenomenologically-Based Model
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">هدف مطالعه حاضر، تبیین فرآیند آموزش و یادگیری پژوهش- محور بر اساس دانش حرفه­ای افراد صاحب­نظر در حوزه تعلیم و تربیت، به ویژه پژوهش، برای تعیین نشانگرهای فرآیند این نوع آموزش در مدارس است. در این پژوهش دو سؤال اساسی مطرح بوده است. سؤال اول، نشانگان آموزش و یادگیری پژوهش- محور کدام اند و در قالب چه ابعادی قابل تبیین هستند؟ سؤال دوم، براساس نشانگان و ابعاد شناسایی شده، چه مدلی را می­توان ارائه نمود؟ رویکرد پژوهش، رویکرد کیفی است که با بهره­گیری از راهبرد پدیدارنگاری تنظیم شده است. مشارکت کنندگان در این مطالعه 25 نفر از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان، کارشناسان حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش، مدیران پژوهش­سراهای دانش آموزی شهر تهران و معلمان موفق بودند که به شیوۀ نمونه­گیری هدفمند و با روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. داده­ها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساخت­یافته گرد­آوری شدند. برای تعیین روایی از مثلث­سازی منابع داده­ها برای غلبه بر سوگیریهای ذاتی ناشی از به­کار­گرفتن یک منبع در مطالعات استفاده شد. برای تعیین پایایی، روش پایایی توافق میان دو کدگذار به­کارگرفته شد. روش تحلیل داده­ها، تحلیل محتوای استقرایی با بهره­گیری از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بود. بر اساس نتایج به دست آمده چهار بعد برای آموزش و یادگیری پژوهش- محور تعیین شد: آموزش(تدریس) پژوهش- محور، یادگیری و تکالیف یادگیری پژوهش- محور، ارتباطات و دسترسیها و تشویق. هر یک از این ابعاد در بردارندۀ نشانگرهایی است که در پژوهش به تفصیل به آنها پرداخته شده است.</div>
<br>
<br>
<br>
<span dir="LTR"><span style="color:red;"><span style="font-family:times new roman,serif;"></span></span></span>
<div style="text-align: center;"></div>
<div style="text-align: justify;">To explain the process of research-based methods of teaching and learning based on the professional knowledge of educational experts, and identify the benchmarks in using such a method, 25 academics at Farhangiyaan University and Ministry of Education were interviewed. The data were used to answer two basic questions: What characterizes research-based teaching and learning, and based on such characteristics can a special model be devised? Triangulation and confirmatory coding was used to ascertain adequate level of validity and reliability. Results show four dimensions for research-based teaching and learning: research- based teaching, research-based learning and practice, communication and accessibility, and support. Each of these dimensions includes indices that are explained in the article.</div>
<br>
<br>
یادگیری پژوهش- محور, آموزش پژوهش- محور, رویکرد ساختنگرا
research-based teaching and learning, constructivism
9
30
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-117&slc_lang=other&sid=1
S.
Hosseinpour Toulaazdehi
شهره
حسین پور طولازدهی
10031947532846002522
10031947532846002522
Yes
H.R.
Zeinaabaadi, Ph.D.
حسن رضا
زین آبادی
10031947532846002523
10031947532846002523
No
B.
Abdollaahi, Ph.D.
بیژن
عبدالهی
10031947532846002524
10031947532846002524
No
H.
Abbaasiyaan, Ph.D.
حسین
عباسیان
10031947532846002525
10031947532846002525
No