Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1396
5
1
gregorian
2017
8
1
33
2
online
1
fulltext
other
شناسایی ابعاد کمی آموزش خصوصی تکمیلی در میان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران
Identification of the Quantitative Dimensions of Supplementary Private Tutoring among High School Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: center;"></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:b lotus;">تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد کمّی آموزش خصوصی تکمیلی در میان دانش ­آموزان مقطع متوسطه شهر تهران صورت گرفته است. پژوهش از نظر ماهیت از نوع تحقیقات کمّی، از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی، از نظر هدف ازتحقیقات کاربردی و از نظر روش، در زمره پژوهشهای توصیفی - همبستگی به شمار می آید.جامعه آماری دانش آموزان پایه چهارم مقطع متوسطه نظری شهر تهران بودند که با شیوه نمونه­ گیری خوشه ای چند مرحله ای، 800 نفر از میان آنان انتخاب شدند و پرسشنامه بری (2013) در اختیار آنان قرار گرفت. یافته­ های پژوهش نشان داد که عواملی همچون یادگیری بهتر دروس، افزایش نمره کلاسی و توصیه والدین بیشترین نقش را در شرکت فراگیران در کلاسهای خصوصی داشته است. همچنین رایج­ترین شیوه دریافت آموزشهای خصوصی، شرکت در کلاسهایی با شمار بسیار شرکت کننده و تدریس یک معلم در آن است. مهم­ترین دروس خصوصی با توجه به اولویت برای دانش آموزان ریاضیات و زبانهای انگلیسی و عربی است. یافته­ های دیگر پژوهش نشانگر استفاده بیشتردختران نسبت به پسران از آموزش خصوصی، نقش اصلی معلمان در تبلیغ برای دریافت آموزشهای خصوصی،اقبال بیشتر دانش آموزان به استفاده از آموزش خصوصی تکمیلی در مقطع متوسطه دوم و عدم رابطه میان میزان دریافت آموزشهای خصوصی تکمیلی با سطح درآمد والدین است.</span></span></div>
<br>
<div style="text-align: center;"></div>
<div style="text-align: justify;">To identify the quantitative dimensions of supplementary private tutoring, a cluster sample of 800 high school students was given a questionnaire on the subject. The collected data reveal that motivation for taking such lessons includes better learning, higher grades, and parental recommendation. The most common way of taking these lessons is through crowded classrooms taught by a single teacher. The subjects in which such courses are taken are ranked by students as math and English, as well as Arabic, language. Girls seem to be taking more of such lessons, while teachers promote taking them. Furthermore, it is found that taking these classes is more frequent among the higher grades with no relation to the parental income level.</div>
<br>
آموزش خصوصی تکمیلی, دانش آموزان, مقطع متوسطه, تهران
supplementary private tutoring, high school students
101
116
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-100&slc_lang=other&sid=1
Y.
Shiraavand
یونس
شیراوند
10031947532846007159
10031947532846007159
No
A.
Ma’dandaar Aaraani, Ph.D.
عباس
معدن دار آرانی
10031947532846007160
10031947532846007160
Yes
I.
Nikpey, Ph.D.
ایرج
نیک پی
10031947532846007161
10031947532846007161
No