Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1399
6
1
gregorian
2020
9
1
36
2
online
1
fulltext
other
تحلیلی بر ابعاد و مؤلفههای شخصیت پژوهشی دانش آموزان ابتدایی استان بوشهر
Elementary School Students’ Research Personality and its Dimensions and Constituents
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">نظامهای آموزشی کشورهای دنیا در پی پرورش دانش آموختگانی اند که دارای شخصیت پژوهشی باشند تا در عرصه­های گوناگون از عهدۀ وظایف و الزامات زندگی پیچیده در هزاره سوم بر آیند. از این رو هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای شخصیت پژوهشی است تا از این رهگذر بتوان راهکارهایی مناسب برای پرورش شخصیت پژوهشی دانش آموزان ارائه داد. این پژوهش از نظر ماهیت و هدف کاربردی است و از لحاظ روش اجرا توصیفی-پیمایشی است. روش پژوهش کتابخانهای و کیفی (روش دلفی) و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش، همۀ اعضای هیأتعلمی (استادیار، دانشیار و استاد) واحدهای دانشگاهی بودند که از میان آنها 30 نفر به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف بهعنوان اعضای پانل انتخاب شدند. با استفاده از تکنیک دلفی و با نظرخواهی از اعضای هیأت علمی و صاحب­نظران شاخصها مشخص شدند. برای تحلیل دادههای پرسشنامه و شناسایی و تعیین ابعاد و مؤلفه­های شخصیت پژوهشی، از آزمون آماری تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. در نتیجۀ ماتریس عاملی چرخش یافته، گویههایی که دارای بار عاملی قوی (بیشتر از 0/4) روی عاملهای دیگر بودند، حذف شدند و در نهایت تعداد 63 مؤلفه در قالب 7 بعد (1. بعد فرهنگ مسئله- محوری؛ 2. بعد وقار علمی 3. بعد کاوشگری4. بعد ارتباطات 5. بعد ارزشیابی 6. بعد سواد فناوری7. بعد اشتراک­گذاری) استخراج شد که هر بعد با مؤلفه­های خود در سطح 0/95 ارتباط معنادار دارد. بنابراین با تأکید و تمرکز روی این هفت بعد می­توان در مدارس به جای تربیت گلخانه ای، شخصیتهای پژوهشی تربیت کرد.</div>
<div style="text-align: justify;">Today’s educational systems across the world are aiming at producing graduates with research personalities in order to meet the challenges facing them in many different domains. However, the dimensions and constituents of such a personality need to be identified and nurtured in order to achieve the goal of developing a research personality in students. To this end, a group of 30 university professors, associate professors, and assistant professors was identified in order to complete a questionnaire constructed based on the opinions of experts on the topic. The data was factor analyzed to explore dimensions and constituents, yielding 7 significant dimensions and 63 constituents. Dimensions are as the following: problem-based culture, scientific dignity, explorative orientation, communication, evaluation, technological literacy, and sharing. Thus, by concentrating on these dimensions the development of research personalities among students can be nurtured.</div>
شخصیت پژوهشی, ابعاد و مؤلفههای شخصیت پژوهشی, مدارس ابتدایی, روش دلفی
research personality, dimensions and constituents, elementary schools, Delphi method
109
128
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-194&slc_lang=other&sid=1
K.
Hesaami
کبری
حسامی
10031947532846009189
10031947532846009189
No
N.
Ghoorchiyaan, Ph.D.
نادرقلی
قورچیان
10031947532846009190
10031947532846009190
Yes
A. H.
MohammadDaavoodi, Ph.D.
امیرحسین
محمدداودی
10031947532846009191
10031947532846009191
No