Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1393
6
1
gregorian
2014
9
1
30
2
online
1
fulltext
other
برداشتهای مختلف در تدوین برنامه درسی ملی : تأملی در سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران
Different Interpretations of a National Curriculum: A Reflection on the Islamic Republic of Iran's Ratified Curriculum
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="center" dir="RTL"></p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 56.7pt; text-align: justify;"><em>تدوین و اجرای برنامه درسی ملی در نظامهای آموزشی به منزله سندی اساسی و با ابهّت برای نظام آموزشی، با هدفها و برداشتهایی متفاوت صورت میگیرد. این برداشتها و تعاریف متفاوت، ماهیت سیاسی دارند و طیفی از برداشتها را در بر میگیرند. این مطالعه که در حوزه پژوهشهای برنامه درسی انجام گرفته است و در چارچوب پژوهشهای کیفی و فلسفی قرار دارد، در بخش اول با سبک ادبیات تحلیلی و انتقادی، از طریق تبیین برداشتهای متفاوت از برنامه درسی ملی که طیفی از برداشتها و معانی متفاوت را از برنامه درسی ملی به منزله تقویت هویت ملی و ایجاد تواناییهای اساسی یادگیری تا برنامه درسی ملی به منزله تجویزی مبتنی بر هژمونی شامل میشود، به بررسی ماهیت سیاسی برنامه درسی ملی میپردازد و تجربیات و دیدگاههای هدایت کننده درحوزه تدوین برنامه درسی ملّی را عرضه میکند. روش این مطالعه از نوع جستار نظرپردازانه است و از طریق جستجوی راهی برای ژرف اندیشی در حوزه برنامه درسی ملی، در این زمینه به نظرپردازی می پردازد. در بخش دوم، با توجه به پیشینه نظری فراهم شده تامّل و</em> <em>نقدی در سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته و کوشش شده است که از مجموع این بررسیها خطوط راهنمایی تحول جویانه برای نگاهی دوباره در برداشت و تدوین برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران فراهم شود. </em></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:56.7pt;"></p>
<p dir="RTL"></p>
<p align="center"></p>
<p style="text-align: justify;">Curriculum planning is a major task in any national educational system as it involves not only educational concerns, but socio-political and cultural issues as well. Given the variety of perspectives on each of these dimensions, it would be natural to have differing views on the very nature of a national curriculum and its basic roles and functions. To analyze the socio-political nature of the Islamic Republic's recently ratified national curriculum, a theoretical framework is initially constructed, wherein a range of objectives from reinforcement of national identity to an attempt at homogenization are considered. The subsequent critical evaluation of the ratified document, not only clarifies the leading experiential and political lines of thinking in planning the curriculum, but clarifies both areas and ways of improving the planned curriculum.</p>
<p></p>
<p></p>
<p></p><p align="center"></p><p align="center"></p><p align="center"></p><p align="center"></p><p align="center"></p>
برنامه درسی ملی, استاندارد کردن برنامه درسی, برداشت تجویزی, هژمونی, ماهیت سیاسی, سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران, تواناییهای اساسی یادگیری, هویت ملی
national curriculum, national identity, homogenization, learning improvement, Islamic Republic's national curriculum
63
92
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-83&slc_lang=other&sid=1
N.
Salsabili, Ph.D.
نادر
سلسبیلی
10031947532846007360
10031947532846007360
Yes