Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
35
3
online
1
fulltext
other
ارائه الگوی شایستگیهای مورد انتظار برای دانش آموزان دختر مدارس اسلامی دورۀ متوسطه شهر تهران و دلالتهای آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
A Model for the Competencies to be Expected from the Female Students of Tehran’s Islamic High Schools
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">پژوهش حاضر مطالعهای کیفی به روش تحلیل محتوای کوربین از نوع توصیفی کاربردی است که به ارائه الگوی شایستگیهای مورد انتظار برای دانش آموزان دختر مدارس اسلامی دوره متوسطه شهر تهران و دلالتهای آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میپردازد. جامعه هدف افراد متخصص و مطلع در حوزههای روانشناسی، علوم تربیتی، مطالعات اسلامی و مشاور تربیت اسلامی در مدارس دخترانه متوسطه تهران بود. ۱۸ متخصص در زمینۀ موضوع موردمطالعه بهصورت هدفمند انتخابشدند و مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند قرار گرفتند و نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه یافت. مصاحبهها پس از ضبط، بازنویسی و با نرمافزار MAXQDA کدبندی و تحلیل شدند. برای اعتبارسنجی یافتهها از شاخص گوبا و لینکلن استفاده شده است. از یافتههای حاصل از تحلیل محتوای کیفی پنج طبقه اصلی شامل حیطه بینش و تربیت دینی، حیطه هویت و کرامت انسانی، حیطه سلامت جسمی- روانی، حیطۀ توانمندیها و مهارتها و حیطه اخلاق و عمل و 22 زیرطبقه در موضوع موردپژوهش به دست آمد. بر اساس یافتههای بهدستآمده در زمینه تربیتیافته مطلوب و مقایسه آن با محتوای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش مشخص شد که میان مؤلفه­های تبیین شده در این نوشتار و سند تحول بنیادین، مفاهیم مشترکی وجود دارد. نتایج این بررسی میتواند گامی اجرایی در تحقق بخشیدن به گزارههای ارزشی و اهداف کلان سند تحول بنیادین آموزشوپرورش باشد.</div>
<div style="text-align: justify;">To construct a model in which competencies expected from female high school students are outlined, from among all experts in psychology, education, Islamic studies, and Islamic counseling working in Tehran high schools, 18 were initially and purposefully selected and then interviewed extensively on the topic. The sampling and interviewing continued to the point of saturation. Content analyses of the responses yielded five main categories and 22 subcategories in which competencies are categorized. The main categories consist of the following: religious outlook and training, human identity and benevolence, physical/psychological health, skills and capabilities, and morality and moral behavior. A perusal of the Fundamental Reform Document of Education revealed that much of the competencies outlined by the experts in this study match those mentioned in this document. Hence, the findings can be used in implementing the reforms outlined therein.</div>
الگوی شایستگیهای مورد انتظار, مدارس متوسطه دختران, سند تحول بنیادین آموزشوپرورش
expected competencies model, girls high schools, Fundamental Reform Document of Education
79
100
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-170&slc_lang=other&sid=1
M.
Ra’ouf Malaayeri
مریم
رئوف ملایری
10031947532846007551
10031947532846007551
No
S.
Beheshti, Ph.D.
سعید
بهشتی
10031947532846007552
10031947532846007552
Yes
H.
Eskandari, Ph.D.
حسین
اسکندری
10031947532846007553
10031947532846007553
No
A.
Abbaaspoor, Ph.D.
عباس
عباس پور
10031947532846007554
10031947532846007554
No