Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1393
8
1
gregorian
2014
11
1
30
3
online
1
fulltext
other
راهبردهای یادگیری خود- تنظیمی و تأثیر آموزش آن در حل مسائل ریاضی دانشآموزان متوسطه
The Effects of Learning Self-Regulated Learning Strategies on High School Students' Math Problem-Solving Skills
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="center" dir="RTL"></p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 56.7pt; text-align: justify;"><em>پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی و تأثیر آموزش آن بر حل مسائل ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی انجام شده است. علاوه براهمیت موضوعی درس ریاضی، ضعف اساسی دانش آموزان در این درس و تأثیر راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی در پیشرفت تحصیلی، پرداختن به این موضوع را ضرورت می­بخشد. با توجه به موضوع و هدف پژوهش حاضر، برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز دو مطالعه در قالب دو روش علی ـ مقایسه ای و طرح مصالحه­ای انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر دانش آموزان دختر و پسر پایه اول مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی بوده است. در مطالعه اول تحقیق حاضر از روش نمونه گیری خوشه ای و در مطالعه دوم از روش هدفمند استفاده شده است. در مطالعه اول 271 نفر و در مطالعه دوم 58 نفر در تحقیق شرکت داده شدند. در این پژوهش به منظور سنجش متغیرها از دو ابزار آزمونهای موازی ریاضی و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (</em><em><span dir="LTR">MSLQ</span></em><em>) استفاده شده است. داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی تحلیل شده­اند. آزمونهای تحلیل واریانس یک راهه، توکی و </em><em><span dir="LTR">t</span></em><em> مستقل برای تحلیل داده ها در سطح استنباطی محاسبه شده ان</em><em>د</em><em>. از یافته های پژوهش حاضر می توان چنین استنباط کرد که اولاً دانش آموزان قوی از نظر ریاضی دارای مهارتهای یادگیری خود-تنظیمی بالاتر هستند و بهتر از دانش آموزان دیگر از رفتارهای خود-نظارتی و انگیزشی برای فائق آمدن بر دشواریها سود می جویند. ثانیاً آموزش راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی در بهبود عملکرد دانش آموزان ضعیف اثر گذار است و باید به طور جدی مورد توجه مربیان و دبیران ریاضی قرار بگیرد.</em></p>
<p dir="RTL"></p>
<p align="center"></p>
<p></p>
<p style="text-align: justify;">To see the effects of learning self-regulated learning strategies on math problem-solving skills among high school students, a sample of 271 randomly selected high school male and female freshman students was given a motivational questionnaire and a math test. Another sample of 58 purposefully selected students were also tested and questioned. The results show that those students with better performance on the math test were more self-regulated in their learning. Furthermore, those who were lower on self-regulated learning benefitted from learning how to use such strategies in order to improve their math performance.</p>
<p></p>
<p></p>
<p align="center"></p><p align="center"></p>
راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی, حل مسائل ریاضی, دانش آموزان
self-regulated learning strategies, math problem solving, high school students
121
140
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-78&slc_lang=other&sid=1
B.
Shaalchi, Ph.D.
بهزاد
شالچی
10031947532846007348
10031947532846007348
Yes
Y.
Rezaapoor
یوسف
رضاپور
10031947532846007349
10031947532846007349
No
J.
Baabaapoor Kheyrodin, Ph.D.
جلیل
باباپور
10031947532846007350
10031947532846007350
No
M.
Alizaad Sardroodi
محمد
اصل محمد علیزاد سردرودی
10031947532846007351
10031947532846007351
No
F.
Abdollaahi
فرهاد
عبدالهی
10031947532846007352
10031947532846007352
No