Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1401
3
1
gregorian
2022
6
1
38
1
online
1
fulltext
fa
شناسایی و تبیین مشکلات ارتباط میان- فردی و اجتماعی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهر تهران از دیدگاه معلمان
Identifying and Explaining Interpersonal and Social Communication Problems in Junior High School Students in Tehran as Seen by Teachers
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">نقش آغازین مدرسه در بهبود روابط میان- فردی و اجتماعی به منظور حل مشکلات اجتماعی اهمیت حیاتی برای هر جامعه دارد. یکی از بهترین راهکارهای حل مسائل اجتماعی، شناسایی مشکلات ارتباطی و آموزش مهارتهای ارتباطی از سنین پایین­تر به­ویژه دوره آموزش ابتدایی است. بر این مبنا سؤال پژوهش حاضر این است که دانش آموزان دوره دوم ابتدایی چه مشکلات ارتباط میان- فردی و اجتماعی دارند؟ در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد تلخیصی استفاده شده است. پس از تحلیل متن مصاحبه با 20 نفر از معلمان سه منطقه از شهر تهران(مناطق 15، 16 و 19)، هشت دسته مشکلات ارتباط میان- فردی و اجتماعی دانش آموزان شناسایی شد که عبارت­اند از: 1. مشکلات مربوط به کنترل احساسات و ایجاد تنش، 2. مشکلات مربوط به گفت­وگو و انتقال پیام، 3. مشکلات مربوط به تشریک مساعی و کار گروهی، 4. مشکلات مربوط به حل مساله و تفکر کردن، 5. مشکلات پایه و شخصیتی، 6. مشکلات خودمراقبتی، 7. مشکلات ارتباط با خود و 8. ضعف در دوستیابی. بنابر نظر معلمان حل مشکلات ارتباطی صرفاً با آموزش به دانش آموزان امکان­پذیر نمی­باشد، بلکه نیازمند توجه به برخی متغیرها و بازنگری عواملی مانند هماهنگی کلیه نهادها(خانواده، محله، مدرسه، رسانه­ها و ...)، میزان مهارت معلمان، شمار دانش آموزان، مدت زمان آموزشی، پایه تحصیلی دانش آموزان، کافی بودن نیروی آموزشی و محتوای آموزشی است.</div>
<div style="text-align: justify;">In any society, schools have crucial importance when it comes to improving social and interpersonal relationships and solving social problems. One of the best ways to solve social problems is to identify communication problems and provide training in communication skills from lower ages, particularly in primary school. Therefore, the present study poses the question: what interpersonal and social problems can be found in second-grade primary schoolchildren? This study has been conducted using the qualitative content analysis method with a summative approach. Analyzing interview transcripts with 20 teachers from three different school districts in the city of Tehran (Districts 15, 16, and 19) led to eight different categories identified for students' interpersonal and social problems: 1. problems regarding controlling emotions and creating tension, 2. problems arising in discourse or getting one's message across, 3. collaboration and teamwork problems, 4. problems in problem-solving and thinking, 5. character-wise problems, 6. self-protection problems, 7. problems in intrapersonal communication, and 8. weaknesses in making friends. From teachers' point of view, communication problems cannot be solved by providing students with instructions alone; some variables need to be taken into consideration and changed and revised significantly, such as harmony among different institutions (i.e. families, neighborhoods, school, the media, etc.), teachers' skills, the number of students, students' grade, how long training lasts, the adequacy of school personnel as well the education content itself. </div>
مشکلات ارتباطی, ارتباط اجتماعی, دوره دوم ابتدایی, معلمان
communication problems, social communication, second-grade primary school, teachers
9
26
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-2414-1&slc_lang=fa&sid=1
M.
Ahmadian
مینا
احمدیان
100319475328460013004
100319475328460013004
Yes
H.
Maleki, Ph.D.
حسن
ملکی
100319475328460013005
100319475328460013005
No
H.
Eskandari, Ph.D.
حسین
اسکندری
100319475328460013006
100319475328460013006
No
N.
Mousapour, Ph.D.
نعمت الله
موسی پور
100319475328460013007
100319475328460013007
No
A. R.
Sadeghi, Ph.D.
علیرضا
صادقی
100319475328460013008
100319475328460013008
No