Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1394
3
1
gregorian
2015
6
1
31
1
online
1
fulltext
other
پیش بینی عملکرد دانش آموزان در حل مسئله های کلامی ریاضی با توجه به متغیرهای شناختی، فراشناختی و عاطفی
Predicting Student Performance in Verbal Math Problems Based on Cognitive, Metacognitive, and Affective Factors
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="center" dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 59.25pt; text-align: justify;"><em>هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه متغیرهای شناختی، فراشناختی و عاطفی با عملکرد دانش ­آموزان در حل مسئله­ های کلامی ریاضی و تعیین سهم هر یک از این متغیرها در تبیین واریانس آن میباشد. به منظور دستیابی به این هدف، با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای، نمونه ای با حجم 450 نفر از میان دانش ­آموزان مدارس راهنمایی مناطق 3 و 18 شهر تهران انتخاب شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات عبارت بودند از: آزمون حل مسئله­ های کلامی ریاضی، آزمون بازنمایی گزاره ­ای، پرسشنامه دانش فراشناختی، آزمون نظارت فراشناختی، پرسشنامه باورهای فراشناختی و آزمون هوش کتل. داده ­های گردآوری شده، با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که همه متغیرهای پیش­بین، با عملکرد دانش ­آموزان در حل مسئله ­های کلامی ریاضی، رابطه معناداری دارند و 3/41 درصد از واریانس آن را تبیین می­ کنند. تحلیل دیگری به منظور تعیین سهم اجزای متغیرهای فوق در پیش­ بینی متغیر ملاک انجام و نشان داده شد که از میان متغیرهای شناختی، خرده آزمون ترجمه آزمون بازنمایی، خرده آزمون زنجیره ­های هوش کتل؛ خرده آزمون­های ارزشیابی، برنامه­ ریزی و پیش ­بینی نظارت فراشناختی، طبقه راهبرد دانش فراشناختی و زیرمقیاس ماهیت حل مسئله پرسشنامه باورهای فراشناختی با متغیر ملاک، رابطه معناداری دارند و 7/44 درصد از واریانس آن را تبیین می­ کنند. این یافته­ ها نشان می دهد که متغیرهای فراشناختی، شناختی و عاطفی، نقش معناداری در پیش ­بینی عملکرد حل مسئله­ های کلامی دارند، ولی سهم متغیرهای فراشناختی بیش از متغیرهای شناختی و عاطفی و سهم متغیرهای شناختی هم بیش از متغیرهای عاطفی است.</em></p>
<p dir="RTL"></p>
<p align="center"></p>
<p></p>
<p style="text-align: justify;">To determine the predictive role of metacognitive, cognitive, and affective factors in solving verbal math problems, a cluster sample of 450 junior high school students was given a battery of tests and questionnaires measuring the students' ability in problem solving, predictive representation, meta-cognitive supervision, and intelligence, as well as their meta-cognitive knowledge and beliefs. The analyses of the collected data revealed that more than 41% of the variance in problem solving ability is explained by the variables included, with the metacognitive factors having the largest share, followed by the cognitive and affective factors.</p>
<p></p>
<p></p>
<p align="center"></p><p align="center"></p><p></p>
حل مسئله های کلامی ریاضی, نظارت فراشناختی, دانش فراشناختی, بازنمایی گزارهای, هوش بهر غیرکلامی, باورهای فراشناختی
verbal math problem solving, metacognitive supervision, non-verbal IQ, metacognitive knowledge and beliefs
9
44
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-60&slc_lang=other&sid=1
F.
Karimi, Ph.D.
فرهاد
کریمی
10031947532846007314
10031947532846007314
Yes
A.R.
Moraadi, Ph.D.
علیرضا
مرادی
10031947532846007315
10031947532846007315
No
P.
Kadivar, Ph.D.
پروین
کدیور
10031947532846007316
10031947532846007316
No
R.
Kormi Noori, Ph.D.
رضا
کرمی نوری
10031947532846007317
10031947532846007317
No