Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
31
3
online
1
fulltext
other
پته آموزشی؛ حق انتخاب یا مالکیت؟
Education Vouchers: The Right to Choose or to Own?
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="center" dir="RTL"></p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 56.7pt; text-align: justify;"><em>پته آموزشی از روش هایی است که دسترسی والدین را به مدارس افزایش میدهد و سبب ایجاد حق انتخاب مدرسه برای والدین می­شود. با توجه به اینکه در نظر گرفتن حق قانونی برای والدین از طریق پته آموزشی مستلزم در نظرگرفتن ملاحظاتی در مشارکت با دولت است، لذا مشخص کردن محدوده حق قانونی برای والدین، تعیین میکند که بدانیم آیا پته آموزشی صرفاً سبب ایجاد حق انتخاب برای ثبتنام دانشآموزان در مدارس میشود یا این حق، نوعی مالکیت اعتباری برای والدین ایجاد میکند که براساس آن میتوانند در بخشی از برنامه آموزشی مدرسهای که ثبتنام نمودهاند حق رای داشته باشند. در این صورت والدین میتوانند براساس حق قانونی خود در تصمیماتی اساسیتر از برنامه ریزی آموزشی مدرسه مشارکت داده شوند. این مسئله مستلزم ایجاد توانمندسازی برای خود-گردانی و مسئولیتپذیری بیشتر والدین برای روبه­ رو شدن با رویدادهای آموزشی است که دولت</em> <em>میتواند آن را برنامهریزی و نظارت کند. از آنجا که طرح پته آموزشی یک نوع سرمایهگذاری از سوی دولت محسوب میشود و با توجه به سرمایه بودن پته آموزشی برای دولت و انتقال آن به والدین، در واقع دولت بخشی از مالکیت خود را به والدین واگذار میکند. بنابراین میتوان پته آموزشی را مالکیت نیز به حساب آورد که این نوع از مالکیت اعتباری برای والدین تعیین کننده عدالت در بخش آموزش خواهد شد. </em><em>این مقاله </em><em>با تطابق ویژگی های سرمایه با پته آموزشی بدنبال این است که نشان دهد پته آموزشی ذاتاً سرمایهگذاری توسط دولت محسوب میشود. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش نمودشناسی هرمنوتیکی بهره گرفته شده است.</em></p>
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"></p>
<p align="center"></p>
<p></p>
<p style="text-align: justify;">Using education vouchers is one way of increasing parental access to schools and hence, creating rightful choices for them in regard to schools. Since such rights require governmental cooperation, it is necessary to delineate the boundaries of parental rights in order to clarify if the parents have simply the right to choose school of their choice or have a sort of property right by which they can participate in the curriculum planning of the school they have chosen. If so, the government is obliged to plan and supervise training programs aimed at helping parents to become self-regulating and responsible participants in dealing with the educational events. As such, the use of education vouchers is a sort of governmental investment by which it surrenders part of its capital to the parents, and hence, they become agents of educational justice.</p>
<p></p>
<p></p>
<p></p><p align="center"></p><p align="center"></p><p align="center"></p><p align="center"></p><p align="center"></p><p align="center"></p><p align="center"></p><p align="center"></p><p align="center"></p><p align="center"></p>
پته آموزشی, ویژگیهای سرمایه, مالکیت, مالکیت اعتباری, حق انتخاب والدین
education voucher, ownership, parental choice, investment
57
76
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-48&slc_lang=other&sid=1
M. H.
Hassani Shalmaani, Ph.D.
محمد حسن
حسنی شلمانی
10031947532846007285
10031947532846007285
Yes