Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1395
3
1
gregorian
2016
6
1
32
1
online
1
fulltext
other
تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره متوسطه ایران با رویکرد سواد اطلاعاتی
Content Analysis of the High School Textbooks in Iran from Information Literacy Perspective
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="center" dir="RTL"></p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 59.25pt; text-align: justify;"><em>این پژوهش<sup>1</sup> با هدف تعیین میزان بهکارگیری مؤلفههای سواد اطلاعاتی در کتابهای درسی پایه چهارم رشتههای ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی دوره متوسطه انجام شده است که مطالعه ای با روش تحلیل محتوای کمّی است. جامعه پژوهش،همه کتابهای درسی پایه اول تا چهارم رشتههای ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی، و معارف اسلامی دوره متوسطه (96 عنوان) سال تحصیلی 1392-1391 بوده است. با روش نمونهگیری هدفمند،کتابهای درسی پایه چهارم رشتههای ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی (19 عنوان) به منزله نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محقق ساختهای است که مفهوم سواد اطلاعاتی در آن با الهام از استاندارد قدرت اطلاعات به مقولههای اصلی و فرعی تقسیم شده و فراوانی هر مقوله در کتابهای درسی شمارش شده است.تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس شاخصهای آمار توصیفی و با استفاده از نرم افزار </em><em><span dir="LTR">SPSS 16</span></em><em>انجام پذیرفته است. طبق یافتههادر هر سه رشته ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی، کتاب زبان و ادبیات فارسی بیشترین کاربرد استانداردهای سواد اطلاعاتی را به خود اختصاص داده است. مؤلفههای سواد اطلاعاتی در کتابهای درسی هر سه رشته مشاهده شده و با توجه به اینکه فراوانی استانداردهای سواد اطلاعاتی در رشته ریاضی 127، در رشته تجربی 141 و در رشته انسانی 124 مرتبه است، بیشترین فراوانی به رشته علوم تجربی اختصاص یافته است. از مجموع یافتههای سه رشته پیداست که استاندارد کاربرد اطلاعات به طور مؤثر و خلاقانه بیشترین فراوانی (11/47 درصد) را دارد.</em></p>
<p dir="RTL"></p>
<p align="center"></p>
<p></p>
<p style="text-align: justify;">To determine the extent to which information literacy is utilized within the 10th grade textbooks across different disciplines, a sample of 19 textbooks from among 96 high school textbooks was selected. The instrument used in the study consisted of two sets of major and minor categories of information power as related to information literacy. Results show that across the three major areas of humanities, science, and mathematics the Farsi textbook contains the highest frequency of referring to information literacy. As for the disciplines, the textbooks in experimental science show the highest frequency (141) while the humanities have the lowest (124). The creative and effective use of information has the highest frequency (47.11%) across three disciplines.</p>
<p></p>
<p></p>
<p></p>
سواد اطلاعاتی, کتاب درسی, تحلیل محتوا, دوره متوسطه, ایران
information literacy, textbook, content analysis, high school, Iran
169
200
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-38&slc_lang=other&sid=1
E.
Ebraahimi Dorcheh
الهه
ابراهیمی درچه
10031947532846007261
10031947532846007261
Yes
M.
Cheshmeh Sohraabi, Ph.D.
مظفر
چشمه سهرابی
10031947532846007262
10031947532846007262
No
M. R.
Neyestaani, Ph.D.
محمدرضا
نیستانی
10031947532846007263
10031947532846007263
No