Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1393
3
1
gregorian
2014
6
1
30
1
online
1
fulltext
fa
میزان انطباق اهداف کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی با اسناد فرادست آن
The Match between the Goals Pursued in Middle School Social Science Textbooks and Those Stated in the Superseding Documents
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="center" dir="RTL"></p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 56.7pt; text-align: justify;"><em>پژوهش حاضر با هدف بررسی تناسب هدفها در کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی با اهداف تصریح شده در اسناد فرادست نظام آموزشی انجام شده است. سؤال کلی این مطالعه معطوف به همسویی هدفهای کتابهای مورد بررسی با اسناد فرادست و مشتمل بر راهنمای برنامه درسی مطالعات اجتماعی، اهداف شورای عالی آموزش و پرورش، سند تحول راهبردی نظام تربیت رسمی و عمومی، سند چشم­انداز بیست ساله کشور و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده است. روش پژوهش تلفیقی از دو روش مقایسه ای و تحلیل محتوا بود. در قسمت انطباق میان محتوای اسناد و همسویی آنها، از روش مقایسه ای و برای تعیین فراوانی در هر مقوله، از تحلیل محتوا بهره گیری شد. واحد ثبت در تحلیل اسناد فرادست، مواد قانونی و در کتابهای درسی مضمون بود. فرایند کد گذاری به شیوه قیاسی انجام شد. برای بررسی اعتبار کدگذاری، یک چهارم از محتوای هر کتاب به صورت تصادفی انتخاب شد و سه نفر آن را کدگذاری کردند. میزان همسانی در این فرایند برابر با 96/0 مشاهده شد. یافته­ها نشان داد اگر چه میزان همسویی کتابهای درسی با اهداف اجتماعی فرادست بالاست، لیکن به هدفهای سیاسی کمتر توجه شده است و این موضوع در پایه­های اول و دوم بارزتر است. همچنین میان نگاه صاحب­نظران درباره اهمیت هدفها و میزان توجه به آنها در کتابهای درسی رابطه قابل قبولی وجود ندارد. بازنگری در سازماندهی و رابطه عمودی محتوای درس تعلیمات اجتماعی به­ویژه در زمینه اهداف سیاسی، از اقدامات ضروری برای برنامه ریزان و مؤلفان کتابهای درسی قلمداد شده است.</em></p>
<p dir="RTL"></p>
<p align="center" dir="LTR"></p><p dir="LTR"></p>
<p dir="LTR" style="text-align: justify;">To answer the basic question on the extent to which the educational goals pursued in the Middle School Social Science textbook match those stated in the superseding documents, such as the curricular guide for the course, the declaration of the strategic development of the public education system, the 20 year outlook manifest, and the Islamic Republic of Iran Constitution. All documents were content analyzed using a coding system with a 0.96 inter-rater reliability, and then compared. Findings show that although the compatibility of goals pursued and those stated is high, the political goals are rather overlooked, especially in the first and second grades textbooks. The expert observers did not agree on the importance of the stated goals and the extent to which they are pursued in the textbooks. It is recommended that a vertical reorganization of the content, especially in the area of political goals, be undertaken.</p>
<p dir="LTR"></p><p dir="LTR"></p><p align="center" dir="LTR"></p><p align="center" dir="LTR"></p><p align="center" dir="LTR"></p><p align="center" dir="LTR"></p><p align="center" dir="LTR"></p><p align="center" dir="LTR"></p><p dir="LTR"></p>
اسناد برنامه درسی, هدف, کتاب درسی, تعلیمات اجتماعی, دوره راهنمایی تحصیلی
curricular documents, goals, textbook, social science, middle school
36
60
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-326-1&slc_lang=fa&sid=1
G.
Seyfi
غلامعلی
سیفی
100319475328460011734
100319475328460011734
Yes
B.
Mahraam, Ph.D.
بهروز
مهرام
100319475328460011735
100319475328460011735
No
M.
Aminkhandaghi, Ph.D.
مقصود
امین خندقی
100319475328460011736
100319475328460011736
No
M.
Saeedi Rezvaani, Ph.D.
محمود
سعیدی رضوانی
100319475328460011737
100319475328460011737
No