TY - JOUR T1 - Thinking Styles and Environmental Behavior and Attitudes among High School Students TT - بررسی نقش سبکهای تفکر در نگرش و رفتار محیط زیستی دانش‌آموزان دبیرستانی JF - qjoe JO - qjoe VL - 33 IS - 2 UR - http://qjoe.ir/article-1-451-fa.html Y1 - 2017 SP - 41 EP - 66 KW - attitude towards environment KW - environmental behaviors KW - thinking styles N2 - بحرانهای محیط زیستی ایران یکی از شدیدترین بحرانهای محیط زیستی در جهان شناخته‌شده است. بخش اساسی این بحرانها به سبب نبود آگاهیهای لازم دربارۀ حفاظت از محیط زیست و ارتباط انسان با طبیعت است که در واقع نوعی مشکل فرهنگی به شمار می آید. از این رو نیازمند عزم ملی و بین‌المللی برای فرهنگ­سازی دربارۀ حفاظت از محیط‌زیست در میان اقشار گوناگون جامعه، به‌­ویژه دانش‌آموزان هستیم. پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطۀ سبکهای تفکر با نگرش و رفتار محیط زیستی بر اساس تفاوت در جنسیت انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش تمام دبیرستانهای شهر تهران در سال 94-1393 است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 375 نفر بوده که از میان دانش‌آموزان دبیرستانی شهر تهران به روش تصادفی انتخاب شده است. شرکت‌کنندگان پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ– واگنر و پرسشنامۀ محقق‌ساخته نگرش و رفتار زیست محیطی را پاسخ داده اند. داده‌های پژوهش با روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفته اند. یافته‌ها نشان­‌می‌دهند که میان سبکهای تفکر و نگرش محیط زیستی رابطه معنادار وجود دارد، اما میان سبکهای تفکر و رفتار محیط زیستی رابطه معنادار وجود ندارد. همچنین براساس بررسی همبستگی میان جنسیت دانش‌آموزان و رابطۀ سبکهای تفکر با نگرش و رفتار محیط زیستی، هیچ‌گونه ارتباط معناداری میان آنها مشاهده نشد. با چنین مطالعاتی می‌توان عوامل مؤثر بر گرایشهای انسان را در حفاظت از محیط زیست شناسایی کرد و برای تغییر دادن رفتارهای مخرب و تشویق کردن به رفتارهای مناسب محیط زیستی راه‌حلهایی را پیشنهاد داد. M3 ER -