AU - Razavi, Ph.D., A. AU - Haghighat, Ph.D., S. AU - Vaa’ezi, T. TI - Language Development and Intelligence in Preschoolers PT - JOURNAL ARTICLE TA - qjoe JN - qjoe VO - 31 VI - 4 IP - 4 4099 - http://qjoe.ir/article-1-157-fa.html 4100 - http://qjoe.ir/article-1-157-fa.pdf SO - qjoe 4 AB  - / پژوهش حاضر، باهدف بررسی رابطه هوش کلامی، هوش غیرکلامی و هوش بهر کلی با رشد زبان در کودکان عادی فارسی‌زبان دوره پیش‌دبستانی شهر نیشابور، در سال تحصیلی90-1389 انجام شده است. حجم نمونه 80 نفر (41 دختر و 39 پسر) از کودکان 5/6-5 ساله است که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده اند. برای تعیین هوش کلامی و هوش غیرکلامی به ترتیب از بخش کلامی و غیرکلامی (عملی) مقیاس هوشی وکسلر برای دوره پیش‌دبستانی (WPPSI) استفاده‌شده و از مجموع نمرات هوش کلامی و غیرکلامی این مقیاس هوش بهر کلی استنباط شده است. برای اندازه‌گیری رشد زبان از آزمون رشد زبان (TOLD-P:3) استفاده شده است. داده‌ها با بهره­ گیری از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی تحلیل شده است. یافته‌ها نشان داده اند که میان هوش کلامی، هوش غیرکلامی و هوش بهر کلی با رشد زبان رابط های مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین میان میانگین نمرات هوش کلامی، در دو جنس،به‌ استثنای مؤلفه‌های اطلاعات، مشابهت ها و جملات، تفاوت معنادار وجود دارد؛ هوش کلامی پسران نسبت به دختران میانگین بالاتری دارد ومیان دختران و پسران در هوش غیرکلامی و همچنین رشد زبان، تفاوت معنادار وجود ندارد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - qjoe PG - 105 PT - Research YR - 2016