TY - JOUR T1 - Designing an Integrative Interdisciplinary Activity in Reading and Social Studies Aimed at Development of a Unified Conceptual Understanding in Multi-Grade Classrooms TT - طراحی فعالیت تلفیقی میان- رشته‌ای (اجتماعی و خواندن) برای توسعه درک یکپارچه در کلاسهای چندپایه JF - qjoe JO - qjoe VL - 37 IS - 2 UR - http://qjoe.ir/article-1-3123-fa.html Y1 - 2021 SP - 49 EP - 66 KW - integrative teaching KW - teaching-learning activity KW - multi-grade classrooms KW - social studies KW - reading N2 - در آموزش تلفیقی برای خلق فرصت یادگیری میان مفاهیم و موضوعات پیوند معناداری ایجاد می‌شود تا یادگیرندگان با رویکرد چندگانه با موضوعات و مفاهیم مواجه شوند. هدف این مقاله تلفیق مفاهیم درسی خواندن و علوم اجتماعی در دوره ابتدایی است تا دانش‌آموزان بتوانند مفاهیم را در ارتباط با یکدیگر و به عنوان یک کل منسجم و یکپارچه دریابند. ما در زندگی واقعی با مسائل و موقعیتهایی روبه‌­رو می‌شویم که حل آنها نیازمند درک یکپارچه علوم گوناگون است و به نظر می‌رسد آموزش تلفیقی به حل این مسائل کمک بسیار خواهد کرد. طراحی فعالیتهای تلفیقی با به­‌کارگیری روش کیفی انجام شد که در آنها مفاهیم علوم اجتماعی و خواندن ترکیب شده است. این فعالیتها از طریق گروه کانونی اعتباربخشی شدند. گروه کانونی شورای مرکزی کشوری راهبران آموزشی بودند که شمار آنان ده نفر بود. نتایج پژوهش نشان داد که با شناسایی اهداف هر درس و توجه به استانداردهای طراحی فعالیت تلفیقی، می‌توان با کشف ارتباطات طولی و عرضی محتواهای آموزشی رشته‌های متفاوت، به طراحی فعالیتهای تلفیقی میان مطالعات اجتماعی و خواندن پرداخت. فعالیتهای تلفیقی طراحی شده، پیش از اجرا در کلاس درس با نظر کارشناسان دارای تجارب علمی و عملی تدریس در کلاسهای چندپایه، اصلاح و بهسازی شدند. بنابراین، با ایجاد فرصتهای عملی برای یکپارچه‌سازی مفاهیم میان- رشته‌ای، معلمان می‌توانند زمینه یادگیری عمیق، پایدار و مرتبط با زندگی واقعی دانش‌آموزان و تجربه یادگیری لذت بخش و زمینه تغییر نگرش در دانش‌آموزان را فراهم سازند. از این طریق می‌توان انتظار داشت که مدرسه و یادگیری برای دانش‌آموزان جذاب و برانگیزاننده شود. M3 ER -