@ARTICLE{Taaheri, author = {Taaheri, S. M. and Daaraabi, Ph.D., A. and }, title = {Constituents of Political Development as Mirrored in High School Textbooks}, volume = {37}, number = {1}, abstract ={توسعه سیاسی از مفاهیمی است که پس از جنگ جهانی دوم در ادبیات توسعه مطرح شده است. برخی توسعه سیاسی را مقدمۀ توسعه اقتصادی دانسته و با نظر به اهمیت جامعه‌­­پذیری سیاسی، لازمه تحقق توسعه سیاسی را، توجه جدی‌­تر نظام آموزش و پرورش به آن می­‌دانند. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان برخورداری کتابهای مطالعات اجتماعی، تاریخ، جامعه­‌شناسی، ادبیات فارسی و معارف اسلامی دوره اول و دوم متوسطه از مؤلفه­‌های توسعه سیاسی است که براساس نظرات گوناگون، آیات و روایات و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران احصا شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و رویکرد پژوهش کاربردی است. واحد تحلیل، صفحه، پرسشها و تصویر است که با استناد به روش ویلیام رومی، ضریب درگیری فراگیران با متون درسی محاسبه شده است. برای اندازه­‌گیری تفاوت میان ضرایب درگیری و نحوه توزیع مؤلفه­‌ها، از آزمون خی2 استفاده شده است. تحلیل ضرایب درگیری(ISI) به دست آمده، مبین توجه اندک تا مطلوب به مؤلفه­‌های توسعه سیاسی است. آزمون خی 2 نیز نشان داد که هم میان پایه­‌های تحصیلی، تفاوتی معنادار در توزیع مؤلفه‌­های توسعه سیاسی وجود دارد و هم میزان توزیع مؤلفه­‌ها در کل محتوا، به طور معناداری نامتوازن است. }, URL = {http://qjoe.ir/article-1-2970-fa.html}, eprint = {http://qjoe.ir/article-1-2970-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal Of Education}, doi = {}, year = {2021} }