TY - JOUR T1 - Flipped Classroom Affecting Computer Self-Efficacy and Classroom Perception among High School Students   TT - اثربخشی کلاس درس معکوس در خودکارآمدی رایانه و ادراک از کلاس درس دانش آموزان مقطع متوسطه دوم JF - qjoe JO - qjoe VL - 36 IS - 3 UR - http://qjoe.ir/article-1-2557-fa.html Y1 - 2020 SP - 91 EP - 112 KW - flipped classroom KW - computer self-efficacy KW - classroom perception N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کلاس­‌درس معکوس در خودکارآمدی رایانه و ادراک از کلاس‌­درس دانش‌­آموزان پسر مقطع متوسطه­ دوم شاخه فنی و حرفه­‌ای بود. در این پژوهش که طرح آن از نوع پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل است، از میان همۀ دانش‌­آموزان پسر پایه دهم دوره متوسطه دوم شاخه فنی و حرفه­‌ای، رشته شبکه و نرم‌­افزار شهرستان بابل، در سال ­تحصیلی 97-1396، با روش نمونه‌­گیری خوشه‌­ای چند­مرحله‌­ای، 40 نفر انتخاب شدند. پس از تعیین معیارهای ورود، سطح خودکار­آمدی‌­رایانه و ادارک از کلاس­‌درس دانش‌­آموزان دو گروه با به­‌کارگیری پرسشنامه خودکارآمدی رایانه مورفی، کوور و اوون (1989) و پرسشنامه در این کلاس چه می­‌گذرد (WIHIC) فراسر، فیشر و مک­روبی (1996) به‌­عنوان نمرات پیش‌­آزمون، اندازه‌­گیری شد. به دانش‌­آموزان گروه آزمایش (19 = n)، با استفاده از روش کلاس­‌درس معکوس، کتاب «نصب و راه‌­اندازی سیستمهای رایانه­‌ای» به مدت 64 ساعت (8 جلسه 8 ساعته) و طی یک نیمسال تحصیلی، آموزش داده شد. دانش‌­آموزان گروه کنترل (21 = n) با استفاده از روش مرسوم (سنتی)، آموزش دریافت کردند. پس از اجرای مداخلات، مجدداً سطح خودکار­آمدی رایانه و ادارک از کلاس‌­درس دانش‌­آموزان به عنوان نمرات پس‌­آزمون، اندازه‌­گیری و ثبت شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که کلاس­‌درس معکوس به­ طور­معناداری سبب افزایش خودکارآمدی رایانه و ادراک مثبت دانش­‌آموزان از کلاس‌­درس می­‌شود. در نهایت، چگونگی تأثیر کلاس­‌درس معکوس بر خودکارآمدی رایانه و ادراک از کلاس­ درس، به بحث گذاشته شد. M3 ER -