AU - Hesaami, K. AU - Ghoorchiyaan, Ph.D., N. AU - MohammadDaavoodi, Ph.D., A. H. TI - Elementary School Students’ Research Personality and its Dimensions and Constituents PT - JOURNAL ARTICLE TA - qjoe JN - qjoe VO - 36 VI - 2 IP - 2 4099 - http://qjoe.ir/article-1-2444-fa.html 4100 - http://qjoe.ir/article-1-2444-fa.pdf SO - qjoe 2 AB  - نظامهای آموزشی کشورهای دنیا در پی پرورش دانش آموختگانی اند که دارای شخصیت پژوهشی باشند تا در عرصه­‌های گوناگون از عهدۀ وظایف و الزامات زندگی پیچیده در هزاره سوم بر آیند. از این رو هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های شخصیت پژوهشی است تا از این رهگذر بتوان راهکارهایی مناسب برای پرورش شخصیت پژوهشی دانش آموزان ارائه داد. این پژوهش از نظر ماهیت و هدف کاربردی است و از لحاظ روش اجرا توصیفی-پیمایشی است. روش پژوهش کتابخانه‌ای و کیفی (روش دلفی) و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش، همۀ اعضای هیأت‌علمی (استادیار، دانشیار و استاد) واحدهای دانشگاهی بودند که از میان آنها 30 نفر به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف به‌عنوان اعضای پانل انتخاب شدند. با استفاده از تکنیک دلفی و با نظرخواهی از اعضای هیأت علمی و صاحب‌­نظران شاخصها مشخص شدند. برای تحلیل داده‌های پرسشنامه و شناسایی و تعیین ابعاد و مؤلفه‌­های شخصیت پژوهشی، از آزمون‌ آماری تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. در نتیجۀ ماتریس عاملی چرخش یافته، گویه‌ها‌یی که دارای بار عاملی قوی (بیشتر از 0/4) روی عاملهای دیگر بودند، حذف شدند و در نهایت تعداد 63 مؤلفه در قالب 7 بعد (1. بعد فرهنگ مسئله- محوری؛ 2. بعد وقار علمی 3. بعد کاوشگری4. بعد ارتباطات 5. بعد ارزشیابی 6. بعد سواد فناوری7. بعد اشتراک‌­گذاری) استخراج شد که هر بعد با مؤلفه­‌های خود در سطح 0/95 ارتباط معنادار دارد. بنابراین با تأکید و تمرکز روی این هفت بعد می­‌توان در مدارس به جای تربیت گلخانه ای، شخصیتهای پژوهشی تربیت کرد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - qjoe PG - 109 PT - Research YR - 2020