%0 Journal Article %A Maliji, Ph.D., M. %A AliAsgari, Ph.D., M. %A Aaghaa’ee, Ph.D., N. %A Javaadipoor, Ph.D., M. %T Content Analysis of Preschool Textbooks in terms of Emphasizing Physical Activities %J Quarterly Journal Of Education %V 36 %N 2 %U http://qjoe.ir/article-1-2440-fa.html %R %D 2020 %K preschool, content analysis, textbooks, physical activity, %X هدف اصلی این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای دورۀ پیش دبستانی از نظر میزان توجه به فعالیت بدنی بود. این پژوهش از نوع توصیفی با روش تحلیل محتواست که به صورت کمّی انجام شده است. جامعه آماری آن سه جلد کتاب درسی ویژۀ نوآموزان پیش دبستانی با عناوین: کودک، شکلها، رنگها و محیط زندگی (جلد اول)، کودک و آشنایی با طبیعت (جلد دوم) و کودک و آشنایی با مهارتهای زندگی و مناسبتها (جلد سوم) بوده است. این کتابها در سال 1393 از سوی انتشارات مدرسه با نظارت معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران منتشر شده است. برای گردآوری اطلاعات از نمون­‌برگ (چک لیست) تحلیل محتوا استفاده شده است. واحد ثبت، صفحات کتاب (شامل کلمه، جمله و تصویر) بود که با روش فراوانی و درصد شمارش شده اند. یافته‌­ها نشان دادند که در محتوای کتابهای مورد تحلیل به مؤلفه­‌های واژۀ فعالیت بدنی، اهمیت فعالیت بدنی و مؤلفه حرکات ریتمیک به هیچ وجه توجهی نشده است (فراوانی صفر درصد). همچنین به مؤلفه­‌های مفاهیم بازی منصفانه، سبک زندگی فعال و سالم، بازیهای بومی- محلی و مؤلفه کنترل حرکتی عمده کمترین، اما به مؤلفه کنترل حرکتی ظریف بیشترین توجه شده است. در مجموع پیشنهاد می­‌شود که فعالیت بدنی به منزلۀ یک کار ارزشمند در کتابهای درسی این دوره معرفی شود. همچنین پیشنهاد می­‌شود که همراه با اجرای حرکات ظریف، به اجرای حرکات درشت بدنی که در دوران کودکی از اهمیتی ویژه برخوردار است توجه شود. %> http://qjoe.ir/article-1-2440-fa.pdf %P 25-44 %& 25 %! %9 Research %L A-10-107-190 %+ %G eng %@ 1017-4133 %[ 2020