TY - JOUR T1 - The Relationship between Authentic Leadership and Organizational Indifference among Teachers: The Mediating Role of Psychological Empowerment  TT - بررسی رابطۀ میان رهبری موثق و بی تفاوتی سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی در میان معلمان JF - qjoe JO - qjoe VL - 35 IS - 3 UR - http://qjoe.ir/article-1-1957-fa.html Y1 - 2019 SP - 147 EP - 168 KW - organizational indifference KW - authentic leadership KW - psychological empowerment N2 - در عصر حاضر جلوگیری از بی‌­تفاوتی سازمانی و شیوع آن در میان کارکنان موضوعی مهم برای مدیران سازمانهاست. به همین سبب پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ میان رهبری موثق و بی‌­تفاوتی سازمانی با نقش میانجی­ توانمندسازی روانشناختی در میان معلمان دورۀ ابتدایی شهر کرمانشاه انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعۀ آماری آن همۀ معلمان دورۀ ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی97-1396 (5076 نفر) بودند. نمونۀ آماری 361 نفر بود که با فرمول کوکران و به­‌روش طبقه‌­ای با حجم متناسب انتخاب شده است. برای گردآوری داده­‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. برای بررسی رهبری موثق از پرسشنامۀ والمبوا، آوولیو،گاردنر، ورنزینگ و پیترسون(2008)، برای بررسی بی‌­تفاوتی سازمانی از پرسشنامۀ دانایی­‌فرد، حسن­زاده و سالاریه (1389) و برای بررسی توانمندسازی روانشناختی نیز از پرسشنامۀ توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا(1995) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده­­‌ها، روش مدل­یابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی smartpls2 به کار رفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میان رهبری موثق و بی­‌تفاوتی سازمانی(0/208- =β) رابطه وجود دارد. میان رهبری موثق و توانمندسازی روانشناختی(0/598=β) رابطه وجود دارد. میان توانمندسازی روانشناختی و بی­‌تفاوتی سازمانی (0/726- =β) رابطه وجود دارد. همچنین میان رهبری موثق و بی­‌تفاوتی سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی (0/641- =β)رابطه وجود دارد. در این رابطه، وقتی­‌که توانمندسازی روانشناختی به مثابه متغیر میانجی وارد معادله می‌­شود، دارای قدرت بیشتری است. به‌­عبارت دیگر، می‌­توان گفت که رهبری موثق با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی سبب کاهش بی‌­تفاوتی سازمانی در میان معلمان می­‌شود. M3 ER -