AU - Gooyaa, Ph.D., Z. AU - Gholaamaazaad, Ph.D., S. TI - Farhangiyan University: Culmination of One Hundred Years of Official Teacher Training Efforts in Iran Starting with the Central Darolmo’allemin PT - JOURNAL ARTICLE TA - qjoe JN - qjoe VO - 35 VI - 2 IP - 2 4099 - http://qjoe.ir/article-1-1809-fa.html 4100 - http://qjoe.ir/article-1-1809-fa.pdf SO - qjoe 2 AB  - بررسی اسناد تاریخ آموزش و پرورش در ایران نشان می­‌دهد که تربیت معلمان در ایران، سابقه­‌ای طولانی دارد. با وجود این، از زمان شروع تربیت معلم به طور رسمی و تأسیس دارالمعلمین مرکزی در ایران، صد سال می­‌گذرد. با تغییرهای متعددی که در ساختار وزارت معارف ایجاد شد، دارالمعلمین نیز به‌­تدریج از نظر ساختاری دچار تغییر و تحولهای بسیار شد و به حسب نیاز و شرایط ویژه سیاسی- اجتماعی، اشکال مختلفی به خود گرفت. بررسیهای تاریخی حاکی از آن است که این تحولات بیش از آنکه نشان‌­دهندۀ انسجام و تداوم باشد، نمایانگر گسست و گاهی سردرگمی است. از سویی هم در ابتدای دهه 1390، مراکز مسئول آموزش معلمان، در نهادی به نام «دانشگاه فرهنگیان» تجمیع شدند. این اتفاق، صرف­نظر از چرایی و چگونگی آن، تصوری نادقیق ایجاد نمود مبنی بر اینکه این دانشگاه ادامه دهندۀ کار دانشگاه تربیت معلم، دانشسرای­‌عالی، دانشگاه تهران و دارالمعلمین عالی و مرکزی است. در صورتی که مطالعه اسناد موجود در ایران، به­‌ویژه اسناد موجود در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، نشان می­‌دهد که بخش اول این گزاره که «تربیت معلم به طور رسمی، در ایران صد ساله شد» دقیق است و بخش دوم که «دانشگاه فرهنگیان، تداوم بدون گسستِ این صد سال است»، دقیق نیست و اصرار بر آن، سبب ایجاد شبهه و کجروی می‌­شود. همچنین، این مقاله به دنبال ارزیابی عملکرد نهادهای تربیت‌معلم در صد سال گذشته و قضاوت در مورد بهتر یا بدتر بودن آنها نسبت به یکدیگر نیست، بلکه تلاش دارد با نمایاندن مشابهتها و تفاوتها امکان درس‌آموزی از سیر تاریخی این نهادها را فراهم نموده تا در رفع ابهامات، پرهیز از تکرار اشتباهها و شناخت موفقیتها مؤثر باشد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - qjoe PG - 39 PT - Research YR - 2019