%0 Journal Article %A Moosavi, Ph.D., N. %A Sharifiaan Saani, Ph.D., M. %A Ghaa’edAmini Haarooni, Ph.D., G. %A Sanaaye’ Goldooz, Ph.D., S. %A Darvishi, A. %A Ghamarzaad Shishvaan, F. %T Improving the Attitudes of Tehrani Preschool Teachers towards the Environment through Teaching %J Quarterly Journal Of Education %V 35 %N 1 %U http://qjoe.ir/article-1-1595-fa.html %R %D 2019 %K environmental education, environmental awareness, pre-school teachers, attitude, knowledge, skills, %X به دلیل افزایش بحرانهای زیست محیطی، ارتقای آگاهی شهروندان دربارۀ مسائل محیط زیست و لزوم یادگیری روشهای جدید و مناسب برای حفاظت از محیط زیست از اهمیتی ویژه­ برخوردار شده است. از آنجا که دوران کودکی مهم­‌ترین و حساس‌­ترین دوره برای یادگیری مفاهیم جدید است، بنابراین مقطع پیش‌­دبستانی مناسب­‌ترین زمان برای آموزش الفبای محیط زیست به کودکان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح نگرش، دانش و مهارت زیست محیطی مربیان پیش دبستانی و آماده سازی آنها برای آموزش کودکان پیش دبستانی طراحی شده است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با چینش پیش آزمون- پس آزمون بدون گروه مقایسه بود. جامعه آماری پژوهش مربیان پیش دبستانی شهر تهران و حجم نمونه شامل 29 مربی بوده است که به­‌صورت نمونه­‌گیری در دسترس انتخاب شده اند. داده‌­ها از طریق سه پرسشنامه محقق‌­ساخته سنجش سطح نگرش، دانش و مهارت گردآوری شده اند. روایی و پایایی هر سه ابزار از طریق شاخصهای نسبت روایی محتوا، شاخص روایی محتوا، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون طبقاتی بررسی شده است. داده­‌ها با آزمون t دو نمونه وابسته و شاخص اندازه اثر در نرم افزار SPSS تحلیل شده اند. با توجه به نتایج به دست آمده برگزاری دوره آموزشی موجب بهبود نگرش (0/351=Eta2، 0/001=p، 2/93=t)، ارتقای دانش (0/785=Eta2، 0/001>p، 10/12=t) و افزایش سطح مهارت (48/6=Eta2، 0/001>p، 5/15=t) آزمودنیها شد. نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین تاثیر دوره­‌های آموزشی روی سطح دانش مربیان بوده است و برگزاری دوره­‌های آموزشی زیست محیطی برای مربیان پیش‌­دبستانی ضرورت دارد. %> http://qjoe.ir/article-1-1595-fa.pdf %P 111-128 %& 111 %! %9 Research %L A-10-107-158 %+ %G eng %@ 1017-4133 %[ 2019