TY - JOUR JF - qjoe JO - QJOE VL - 34 IS - 4 PY - 2019 Y1 - 2019/1/01 TI - The Design and Trial of a Learning Environment Based on Model Construction Approach to Instruction Aimed at Improving Concept Learning and Modeling Practices TT - طراحی و اجرای الگوی یادگیری مبتنی بر نمونه سازی و تاثیر آن بر یادگیری مفاهیم و کنشهای نمونه سازی N2 - فرایند ساخت نمونه از سوی یادگیرنده رویکردی تلفیقی به منظور درک مهارتهای علمی، اجتماعی، معرفت­‌شناختی و شناختی در آموزش علوم است. هدف این پژوهش طراحی و اجرای الگوی یادگیری مبتنی بر نمونه‌­سازی در درس علوم است. در طراحی این الگو از اصول طراحی محیطهای یادگیری نمونه‌­سازی و فناورانه و سایر اصولی بهره گرفته شده است که به منظور افزایش یادگیری مفهومی و کنشهای نمونه­‌سازی در دانش آموزان مدنظر است. به همین منظور الگوی مورد نظر با بررسی پژوهشها و منابع موجود در زمینه یادگیری مبتنی بر نمونه­‌سازی، به­‌ویژه چگونگی آن در یادگیری مفاهیم و کنشهای نمونه­‌سازی در درس علوم به شیوه طراحی­‌پژوهی و با بهره­‌گیری از مشورت متخصصان تعلیم و تربیت و شماری از معلمان طراحی شده و مورد بازبینی قرار گرفته است تا امکان اجرای آن در کلاس فراهم شود. به منظور اجرای الگوی طراحی شده، روش شبه آزمایشی پیش‌­آزمون - پس آزمون با گروه گواه به کار رفته است. نمونه پژوهش شامل 50 دانش‌­آموز دختر پایه هشتم شهر تهران بوده و برای تحلیل داده‌­ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره بهره‌­گیری شده است. براساس یافته­‌های پژوهش، میزان یادگیری مفهومی دانش آموزانی که با الگوی طراحی آموزشی یادگیری مبتنی بر نمونه­‌سازی آموزش دیده­‌اند، بیشتر از دانش آموزانی است که به شیوه متداول آموزش دریافت کرده‌­اند. میزان یادگیری کنشهای نمونه‌­سازی دانش آموزانی که با الگوی یادگیری مبتنی بر نمونه­‌سازی آموزش دیده­ اند، بیشتر از دانش آموزانی است که با شیوه متداول آموزش دیده­‌اند. SP - 11 EP - 34 AU - Maaleki, M. AU - FarDaanesh, Ph.D., H. AU - Talaa’ee, Ph.D., E. AU - Haatami, Ph.D., J. AD - KW - model construction KW - science KW - conceptual learning KW - modeling practices KW - modeling-based learning UR - http://qjoe.ir/article-1-1378-fa.html ER -