TY - JOUR T1 - Content Analysis of High School Textbooks on Religion and Life with Respect to the Standards Set by the National Curriculum TT - تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه با تأکید بر شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی JF - qjoe JO - qjoe VL - 34 IS - 3 UR - http://qjoe.ir/article-1-1229-fa.html Y1 - 2018 SP - 101 EP - 120 KW - content analysis KW - Religion & Life textbook KW - educational indices KW - national curriculum N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل کتابهای درسی دین و زندگی پایۀ دوم و سوم دورۀ متوسطه دوم با تاکید بر میزان توجه به شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پژوهش کیفی و رویکرد پژوهش کاربردی بود. جامعه پژوهش، کتابهای دین و زندگی دورۀ متوسطه در سال تحصیلی 95-1394 بود که به صورت هدفمند کتابهای دین و زندگی پایۀ دوم و سوم دورۀ متوسطه به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، نمون برگ تحلیل محتوای کتابهای درسی بر مبنای شاخصهای تربیتی مندرج در برنامه درسی ملی بود. برای استخراج اطلاعات، از روش تحلیل محتوای توصیفی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد: 1. کتابهای دین و زندگی 2 و 3 دورۀ متوسطه دوم، بر اساس سه مضمون کلی شناخت و معرفت، گرایشها و تمایلات، و عمل و رفتار، منطبق با برنامه درسی ملی نگاشته شده است. 2. تعداد کل مؤلفه‌های مفهومی کتابهای دین و زندگی پایۀ دوم و سوم در مجموع 709 فراوانی بود که از این تعداد پایۀ دوم 313 و پایۀ سوم 396 فراوانی را به خود اختصاص داده بودند. 3. از مجموع مؤلفه‌های مفهومی کتابهای بررسی شده، بیشترین توجه مربوط به مؤلفه‌های محور شناخت و معرفت با 425 فراوانی و کمترین توجه مربوط به مؤلفه‌های محور گرایشها و تمایلات با 87 فراوانی بود. از یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که اهتمام ویژۀ مؤلفان کتاب دین و زندگی، افزایش شناخت افراد نسبت به اصول اساسی و فروع دین است و به بحث گرایشها و تمایلات و عمل به فرامین، توجه چندانی نشده است. M3 ER -