TY - JOUR T1 - The Design and Trial of High School Math Activities Based on DNR Framework TT - فعالیتهای درسی ریاضی مبتنی بر چارچوب برنامه‌ریزی درسی ریاضی DNR (دوگانی- نیازهای فکورانه - استدلالهای پی در پی)  JF - qjoe JO - qjoe VL - 34 IS - 3 UR - http://qjoe.ir/article-1-1225-fa.html Y1 - 2018 SP - 9 EP - 32 KW - cognitive perspective KW - DNR framework KW - math learning activity KW - math curriculum KW - Cartesian coordinate system KW - high school N2 - ‏این‎ مقاله، بخشی از یک طرح تحقیقی است که هدف آن‏‏، ‏تبیین یک چارچوب نظری مناسب‏، برای کمک به تدوین و اجرای برنامۀ درسی ریاضی‏ ‎‏در‎ دورۀ متوسطه بوده است. با در‌نظر گرفتن مؤلفه‌هایی از پیشینۀ پژوهشی‏، یک چارچوب نظری موسوم به ‎DNR ‏(دوگانی- نیازهای فکورانه – استدلالهای پی‌در‌پی) که از سوی گِرشان هَرِل تدوین شده‏، اساس کار این پژوهش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌های این تحقیق نشان داد که این چارچوب، می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا با نگاهی نوین، به تدوین برنامۀ درسی ریاضی بپردازند. در این طرح پژوهشی‎‏‏، بر اساس‏ چارچوب DNR‎ فعالیتهایی ‏برای بخشهای بسیاری از محتوای درسی ریاضی دوره‌های متوسطۀ اول و دوم در ایران طراحی شد و در محیط واقعی کلاسهای درس ریاضی‏، به طور آزمایشی، توسط نویسندۀ اول تدریس شد. سپس در مرحلۀ نهایی، فعالیتهایی متناسب با موضوع مختصات و نمایش خطوط در دستگاه مختصات دکارتی تدوین و در یک مدرسۀ عادی پسرانۀ پایۀ نهم یکی از شهرستانهای استان تهران اجرا شده است. این دو موضوع به دانش‌آموزان سه کلاس عرضه شد و معلم اصلی کلاس، ضمن حضور در تمام جلسات‏ تدریس، نقش مشاهده‌گر و همکار منتقد را ایفا کرده است. نتایج این پژوهش نشان داد که محتوای درسی ریاضی طراحی شده بر مبنای چارچوب DNR و شیوۀ عرضۀ آن‏‏، ‏می‌تواند یادگیری مطالب ریاضی را برای دانش‌آموزان تسهیل ‌کند‏، به تعمیق مطالب یادگرفته شده بینجامد و بعضی از خلأ‌های آموزشی برنامۀ درسی موجود را برطرف کند. M3 ER -