@ARTICLE{Parastaar Aski, author = {Parastaar Aski, A. and Abdollaahi, Ph.D., M.H. and Moraadi, Ph.D., A. R. and Hassanaabaadi, Ph.D., H. R. and }, title = {Second Language System of Motivational Selves and English Language Skills: The Role of Socio-Economic Status among Iranian Language Learners}, volume = {34}, number = {1}, abstract ={هدف از مطالعه حاضر1 آزمون مدل سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم در بستر آموزش رسمی زبان خارجه در ایران است تا با توجه به سایر ویژگیهای این حوزه، تصویری روشن­تر از تأثیرات سیستم خودهای انگیزشی بر میزان مهارت زبان آموزان به دست آید. شرکت کنندگان این پژوهش، شامل 892 دانش آموز و دانشجو بودند که از طریق نمونه­‌گیری سهمیه ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه­‌های سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم (دورنیه و تاگوچی، 2010)، آزمون استاندارد مهارت در زبان انگلیسی نلسون (300D) و پرسشنامه موقعیت اجتماعی- اقتصادی بود که میزان انگیزش و سطح مهارت انگلیسی این شرکت­ کنندگان را مورد سنجش قرار داد. نتایج نشان داد که مهارت در زبان انگلیسی را به ترتیب نگرش به یادگیری زبان انگلیسی، خودِ آرمانی و خودِ بایسته تبیین می­‌کنند و اینکه انگیزش از طریق خودِ بایسته و انتظارات اطرافیان در جهت یادگیری زبان شکل نمی­‌گیرد بلکه براساس نگرشی است که محیط یادگیری فراهم می‌­کند. همچنین، وضعیت اجتماعی-اقتصادی خودِ آرمانی را تعدیل کرده و بر یادگیری زبان دوم تاثیرگذار است، یعنی افراد طبقه اجتماعی- اقتصادی بالا، خودِ آرمانی بالاتری داشتند، به طوری که این امر عملکردشان را بهبود بخشیده بود. در صورتی که افراد طبقه اجتماعی- اقتصادی پایین از مزایای انگیزشی خودِ آرمانی زبان دوم بی­‌بهره بودند. }, URL = {http://qjoe.ir/article-1-908-fa.html}, eprint = {http://qjoe.ir/article-1-908-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal Of Education}, doi = {}, year = {2018} }